تکنولوژی 4K
تکنولوژی 4K چیست ؟

سرعت 4k

رزولوشن 4k  یک اصطلاح عمومی برای دستگاه های است که صفحه نمایشی با رزولوشن افقی 4،000 پیکسل در پهنای صفحه تصویر دارند و یا به عبارتی4k  یک وضوح تصویر استاندارد در فیلمبرداری و کارت گرافیک رایانه است که وضوح این فرمت ۴۰۰۰ پیکسل در هر خط تصویر است. یوتیوب جزء سرویسهایی است که این فرمت در آن استفاده می‌شود.

چندین استاندارد مختلف رزولوشن 4k در زمینه تلویزیون های دیجیتال و فیلمبرداری دیجیتال وجود دارد

ما باید توجه داشته باشیم که در بهترین کیفیت HD یعنی 1080p تنها 1920 پیکسل در پهنای تصویر قابل مشاهده می باشند و با وجود امکان مشاهده جزییات بالاتر در مقایسه با فرمت های پیش از آن اما در 4k شما با کیفیت چهار برابر بیشتر نسبت به همه فرمت های قبل مواجه هستید . 4000 پیکسل در پهنای تصویر ، یک استاندارد جدید است .

کیفیت 4k استاندارد جدید نمایش تصویر است که از آن به عنوان UHD یا فوق اچ دی نیز یاد می شود.

نرخ فریم در ثانیه

نرخ فریم یا تعداد فریم (Frame per second) که آن را با FPS نیز نمایش می دهند نشان دهنده تعداد فریم های یک تصویر در یک ثانیه است. همانطور که می دانید هر تصویر متحرک از تعدادی تصویر ثابت تشکیل شده که به صورت متوالی به نمایش در می ایند. این نمایش مسلسلی وار در مغز انسان این تصور را ایجاد می کند که تصویر در حال حرکت است. طبیعتا هرچه تعداد تصاویر ثابت به وجود آورنده یک تصویر متحرک بیشتر باشد شما جزئیات بیشتری از حرکات را خواهید دید.

 

 

فریم در ثانیه (FPS)

چشم انسان قادر نیست بیش از 7 تا 10 فریم در ثانیه رو ببیند. این به این معناست که یک تصویر 10 فریم در ثانیه به همان میزان زنده به نظر میرسد که یک تصویر 30 فریم در ثانیه. تعداد فریم های تصویر در ثانیه زمانی اهمیت پیدا می کند که حرکتی در تصویر اتفاق بیافتد. در صورت حرکت در تصویر 30 فریم شما جزئیات خیلی کمتری را نسبت به تصویر 10 فریم از دست می دهید. در تصاویر با فریم پایین حرکت می تواند موجب تار شدن شدید تصاویر و عدم امکان تشخیص جزئیات شود. ماکزیمم تعداد فریم قابل انتقال با استاندارد تلویزیونی PAL )مورد استفاده در ایران) 25 فریم در ثانیه است. این تعداد فریم می تواند یک تصویر زنده با کیفیت را برای شما تضمین کند. تعداد فریم تصاویر یکی از خصوصیات مهم دستگاه های DVR و دوربین های شبکه است. طبیعتا هرچه تعداد فریم تصاویر این دستگاه ها بیشتر باشد کیفیت آنها بالاتر خواهد بود.

 

آیا نرخ فریم دلیل تار شدن تصاویر در طول حرکت است؟

تار شدن تصاویر در طول حرکت معمولا بیشتر به سرعت شاتر دوربین است تا نرخ فریم. نرخ فریم عموما با روان بودن تصویر رابطه دارد و تار شدن تصاویر رابطه ای با آن ندارد.

 

بهترین فریم برای فیلم‌برداری چه سرعتی دارد؟

به عبارت ساده، سرعت فریم فیلم‌برداری معادل تعداد فریمی در ثانیه است که یک دوربین فیلم‌برداری ضبط می‌کند. عددی مانند 24 fps (فریم در ثانیه)، 30fps، 60fps و 120fps را مشاهده خواهید کرد اما در حقیقت، همه آنها برای فریب چشم شما در دیدن حرکت طراحی شده‌اند.

آنچه دوربین‌های ویدیویی در واقع انجام می‌دهند ضبط یک سری عکس است که هنگام تماشای چشم انسان به صورت حرکتی پخش می‌شوند. به عنوان مثال کارتون، اساساً یک سری عکس است که وقتی به صورت متوالی نمایش داده می‌شود، تبدیل به داستانی می‌شود – دقیقاً از همان اصل فیلم‌برداری استفاده می‌کند.

در سرعت 12 fps یا کمتر، مغز شما کم کم فریم‌های خاص را تمیز می‌دهد و دیگر پیوسته به نظر نمی‌رسند. در سرعت 18 فریم در ثانیه، مغز می‌تواند فریم‌ها را به صورت انیمیشن پردازش کند. فیلم‌های قدیمی اغلب با سرعت 16-20 فریم در ثانیه فیلم‌برداری می‌شدند سپس با سرعت بیشتری پخش می‌شدند، به همین دلیل بسیاری از فیلم‌های اولیه صامت، نمایشی نامنظم دارند.

 

چگونه سرعت شاتر با سرعت فریم فیلم‌برداری کار می‌کند؟

در مورد بهترین فریم برای فیلم‌برداری، انتخاب سرعت فریم فیلم‌برداری هم از لحاظ عملی و هم خلاقانه اهمیت دارد. عملی مربوط به زمانی است که شما مجبور شوید سوژه عکاسی و نمایشگاه آن را در نظر بگیرید.

به عنوان مثال، در سراسر جهان برای نمایش تصویر ورزش‌های سریع، سرعت فریم فیلم‌برداری استاندارد 24 فریم در ثانیه، آهسته و کند محسوب می‌شود، در حالی که باید با سرعت 60 فریم در ثانیه یا سریع‌تر ثبت شود تا از تاری در حرکات فیلم جلوگیری شود.

هنگام عکاسی با سرعت 24 فریم در ثانیه، باید از تغییر زاویه سریع خودداری کنید، زیرا ممکن است باعث شاتر تصویر شود.

 

کاربرد سرعت‌‌های مختلف فریم فیلم‌برداری‌

در اینجا لیستی مختصر در مورد چگونگی استفاده از سرعت فریم ‌های مختلف فیلم‌برداری آورده شده است:

1 فریم در ساعت: برای عکاسی با تایم لپس (زمان گریزی) بسیار بالا.

1 فریم در دقیقه: برای عکاسی با تایم لپس و انیمیشن با توقف حرکت.

18fps: برای فیلم‌های با حرکات اولیه استفاده می‌شود.

24fps: تقریباً همیشه برای فیلم‌ها استفاده می‌شود زیرا این استاندارد جهانی در پروژکتورهای سینما است.

25fps: سرعت فریم فیلم‌برداری استاندارد برای پخش تلویزیونی PAL اروپا.

30fps: سرعت فریم فیلم‌برداری استاندارد برای پخش تلویزیونی NTSC.

48fps: سرعت فریم فیلم‌برداری بالاتر با جزئیات بیشتر، که برای سری فیلمهای The Hobbit استفاده شده است. این سرعت باعث می‌شود که فیلم‌ها “واقعی تر” به نظر برسند و تار شدن در زوایا و حرکات سریع از بین برود.

60fps: این سرعت فریم بالاتر برای گرفتن صحنه‌ای مانند حرکات ورزشی بهتر است، زیرا به تثبیت حرکت و جزئیات واضح آن کمک خواهد کرد. همچنین برای ضبط قاب-آهسته و/ یا قاب ثابت هم استفاده می‌شود. یکی از انواع بهترین فریم برای فیلم‌برداری محسوب می‌شود.

120fps: سرعت فریم سریعتر که برای حرکت-آهسته استفاده می‌شود.

بیش از 300fps: سرعت فریم بسیار بالا که برای تصاویر فوق العاده آهسته استفاده می‌شود.

بیش از 2500fps: سرعت فوق العاده بالا که برای جلوه‌های ویژه از جمله انفجارها و پیروتکنیک‌ها استفاده می‌شود.

 

 

گزینه‌های پیشنهادی دوربین با بهترین فریم برای فیلم‌برداری

گزینه مطلقی به عنوان بهترین فریم برای فیلم‌برداری برای انتخاب وجود ندارد، اما اگر همیشه نگاه واقعی فیلم‌ها را حفظ می‌کنید، سرعت سوژه فیلم شما و محل پخش فیلم (تلویزیون، سینما یا آنلاین) شما خیلی بی ارتباط نخواهد بود.

اگر می‌خواهید گزینه‌های خلاقانه عکسبرداری خود را افزایش دهید، احتمالاً بهتر است سراغ دوربینی بروید که دامنه فریم بین 24fps و 120fps داشته باشد.

نمونه‌هایی از دوربین با بهترین فریم برای فیلم‌برداری عبارتند از: Panasonic Lumix TZ200، Sony a7 III، GoPro HERO6 Black (حداکثر 240 فریم در ثانیه )، دوربین فیلم‌برداری جیب Blackmagic Pocket 4K و Fujifilm X-T2 .