دلایل انتخاب لنز 50 میلی متری

یکی از مهمترین تجهیزات لازم برای عکسبرداری و فیلمبرداری ، لنز دوربین عکاسی است. امروزه ، لنز مناسب ، نیاز دوربین های دیجیتال مانند دوربین DSLR و دوربین بدون آینه ، می باشد که بدون لنز قادر به عکاسی نیستند . هر کدام از لنزها نور را از محدوده ی خاص ، برحسب ساختار و فاصله کانونی جذب و به سنسور وارد می کنند و به این شکل تصویر بروی سنسور تشکیل می شود. یکی از محبوب ترین لنزهای تولید شده برای دوربین ها ی DSLR ، لنز 50mm برای برندهای کانن و نیکون و سونی است. مهمتراز قیمت پایین این لنز ، فاصله کانونی 50mm این لنز می باشد. در نتیجه براساس فاصله کانونی ، لنزها به دسته های مختلف مانند واید ، نرمال ، تله فوتو و … تقسیم می شود که یکی از کاربردی ترین انواع لنزها ، لنز نرمال می باشد. محدوده 35 تا 70 میلی متر، فاصله کانونی لنزهای نرمال می باشد . از رایج ترین لنزهای نرمال ، لنزهای نرمال 50mm می باشد. لنز50mm توسط همه ی شرکت های تولید کننده تجهیزات دوربین دیجیتال برای دوربین های خود و سایر برندها ، تولید و به بازار عرضه می شود. هدف ما از این مقاله ، آشنایی شما با لنز50mm و کاربرد آن می باشد.

lens50لنز50 میلی متری

به طور کلی لنزهایی که میدان دید معمولی و مشابه چشم انسان را در اختیار شما قرار می دهند ، لنزهای نرمال می باشند. لنز50 میلی متری در بین لنزهای معمولی ، بیشترین شباهت را به چشم انسان دارد که میدان دید حدود 45 درجه را به شما ارائه می دهند.

برای شروع عکاسی ، فعالان عرصه عکاسی به کاربران مبتدی توصیه می شود که برای شروع عکاسی ، لنزهای 50 میلی متری استفاده کنند . لنز 50 میلی متری برای کاربران مبتدی و حتی حرفه ای ، با توجه به قابلیت های فراوانش ، به گزینه ای عالی تبدیل شده. لنزی که معمولا هم برای دوربین ها ساخته شده و هم لنزهای ساده و ارزان قیمت هستند ، لنزهای 50 متری می باشد. امکان ثبت تصاویر مختلف با افکت بوکه از قابلیت های مهم لنز 50 میلی متری می باشد.تصاویر ثبت شده با این لنز به دلیل دارا بودن دیدی معمولی و طبیعی این لنز، به چیزی که ما می بینیم نزدیک تر هستند.

 

 

انواع لنز 50mm و انواع آن

به طور عمده ، لنزهای دوربین عکاسی به دسته لنز پرایم (ثابت یا فیکس) و لنز زوم تقسیم می شوند. در اختیار قرار دادن تغییر فاصله کانونی ، از مزیت های لنزهای زوم در مقابل لنزهای پرایم می باشد. که امکان زوم بروی سوژه موردنظررا به کاربر می دهد. رایج ترین لنز50mm ، لنزپرایم 50mm می باشد که برای همه دوربین ها و همه برندها ، این لنز تولید و عرضه بازار می شود. این لنز 50mm پرایم ، به دلیل ساختار بسیار ساذه دارای قیمت مناسب می باشد . همینطور فضای کمی توسط 50mm ثابت اشغال می شود و حمل بسیار ساده ای دارد.

کاربرد لنز50 میلی متری

زاویه دید مشابه زاویه دید چشم انسان توسط لنز50mm ایجاد می شود که این باعث کاربرد زیاد این لنز در عکاسی شده است. در ادامه به بررسی آن ها می پردازیم :

عکاسی از طبیعت

در ابتدای مطلب اشاره شد که زاویه دیدی طبیعی توسط لنز 50mm ایجاد می شود. و همین مزیت باعث شده تا بهترین لنزها برای عکاسی از مناظر، این لنزها می باشد. لنز50mm بهترین انتخاب برای خرید لنز مناسب برای عکاسی از طبیعت است.

 

عکاسی پرتره

نزدیک بودن فاصله از سوژه از ماهیت عکاسی پرتره می باشد که باید نمایی متناسب با نمای دید انسان باشد. لذا لنز50mm در اینجا برای شما کاربردی خواهد بود . تصاویرپرتره با یک لنز50mm باکیفیت عالی قابل ثبت هستند و در صورت نیاز می توانید، افکت بوکه را روی تصاویر خود اعمال کنید. همچنین برای ثبت عکس پرتره در آتلیه ها از لنز 50mm استفاده می شود.

 

 

عکاسی تبلیغاتی

درعکسبرداری تبلیغاتی به عکسبرداری از محصولات بسیار نیاز پیدا می کنیم که لنز50mm در این موارد بسیارکاربرد دارد. البته با استفاده از لوازم جانبی نورپردازی در کنار لنز 50mm نتیجه بهتری ثبت خواهید نمود.

 

lens50

سایرکاربردها

علاوه بر زمینه های اشاره شده لنز50mm در عکاسی خبری ، شهری و مدنیگ نیز بسیار استفاده می شود و در این زمینه ها می توانید تصاویر طبیعی و باکیفیت به ثبت برسانید. در واقع لنز50mm برای هرجا که فاصله سوژه از شما در حد متوسطی قرار دارد و قصد ثبت تصاویر با کیفیت بدون زوم را داشته باشید ، استفاده می شود.

دلایل بی نظیر بودن فاصله کانونی 50 میلی متردراین لنز

دیافراگم باز

این ویژگی واضح ترین دلیل برای خرید این لنزها می باشد. فاکتورF کوچک موجود در این لنزها باعث می شود تا این لنزها مناسب گرفتن عکس های پرتره و استفاده در محیط های سربسته باشند  اگر دنبال عکاسی بوکه هستین از این لنز نگذرید.

فاصله کانونی

فاصله کانونی این لنزها همانطور که قبلا هم گفته شد شبیه به چشم انسان می بیند . به همین دلیل به عنوان یک عکاس می توانید مهارت های دیداری خود را با آن تقویت کنید. اعوجاج یا منحنی کمی در لبه های این لنز وجود دارد، با وجود اینکه شاید از دید شما برای پرتره ما ، فاصله کانونی مناسبی ندارند اما چندان به صورت حالت تخم مرغی اضافه نمی کنند و برای عکاسی پرتره در صورت استفاده با سنسورهای کراپ نیز بهتر می شوند.

فیلمبرداری

برای فیلمبرداری استفاده از لنزهای ثابت بهتر از استفاده لنزهای زوم است . چرا که به سختی می توان بطور همزمان هم زوم و هم فوکوس را نگه داشت . استفاده از لنز 50mm و فوکوس آن آسان است .

 

لنز 50 میلیمتر و مقایسه F/1.8 و F/1.4 در آن

البته لنز F/1.2 در لنز 50mm وجود دارد اما من به دلیل قیمت بالای این آن را حذف کردم و از نظر من در این مقایسه جایی ندارد.

لنز نرمال 50 میلیمتر با F/1.8

تقریبا در تمامی برندها این لنزوجود دارد و داری قیمت مناسبی می باشد . المان های های (شیشه) کمی در داخل این لنزها وجود دارد و بسیار سبک هستند . این یعنی به راحتی از کار نمی افتد . بدنه ی این لنزها پلاستیکی هستند و کیفیت بسیار بالایی نسبت به بازه ی قیمت خود دارند.

lens50

لنز نرمال 50 میلیمتر با F/1.4

این لنز دوام بیشتری دارد و کمی سنگین تر است. فوق سبک بودن این لنز با دیافراگم F/1.4 از مزیت این لنز می باشد. عکس های ثبت شده با این لنزها نسبت به نسخه های F/1.8 از کیفیت بالاتری برخوردار هستند به این دلیل که دارای دیافراگم بازتری هستند . به این معنی که پیدا کردن آن تنظیماتی که باعث ثبت عکس هایی با وضوح بالا می شود دربازه ی F/5.6 تا F/1.8 بیشتر است . وضوح عکس های گرفته شده با این لنز به دلیل کیفیت شیشه و ساز و کار داخلی آن ، بهتر شده است. البته ناگفته نماند که قیمت این لنز از مدل قبلی بالاتر می باشد.

دلایل قانع کننده برای خرید یک لنز 50 میلی متری

مناسب بودن قیمت لنز 50 میلیمتری

مسائل مالی هم برای عکاسانی که عکاسی شغل آن ها است و هم عکاسانی که از روی علاقه عکاسی می کنند، خیلی اهمیت دارد لذا مدل هایی دربین لنزهای 50mm وجود دارد که گذشته ازکیفیت خوب دارای قیمت مناسبی نیز هستند و با توجه به مطالب گفته شده دارای مزیت های فراوانی هستند لذا می تواند انتخاب خوبی برای عکاسان باشد . همچنین لنز 50mm با توجه به قیمت مناسب آن می تواند انتخاب بسیاری خوبی برای افرادی که تازه وارد دنیای عکاسی شده اند ، باشد که می تواند جوابگوی کار آن ها در سبک های مختلف باشد.

 سریع بودن لنز 50 میلیمتری

لنز 50mm با F/1.4 یا 1.8 در محیط های کم نور به دلیل دارا بودن دیافراگم خیلی باز عصای دست عکس ها هستند و حتی خیلی وقت ها برای عکاسی نیاز به استفاده از نور کم فوکوس دوربین نیست. در نتیجه اگر قصد خرید یک لنز جدید دارید وتازه وارد عکاسی شدید به دلیل اینکه در هر فریم عکس با این مسئله مواجه می شوید باید این نکته رو همیشه درنظربگیرید.

 

 

 با لنزهای 50 میلیمتری بیشتر سبک های عکاسی قابل انجام هستند

لنز 50mm توی خیلی از سبک ها کاربرد دارد. پرتره های بی نظیری توسط لنز 50mm ایجاد کنید و یا با یک لنز50mm عکس های عالی و زیبا بگیرید ، عکاسی تبلیغاتی انجام بدید و یا حتی عکس نجومی از ستاره ها بندازید.

 عکاسی بوکه با لنز 50 میلی متری

عکاسی بوکه یکی از دلچسب ترین ، قشنگ ترین ، چشم نوازترین و دراماتیک ترین سبک عکاسی است . به دلیل وجود لنزهای 50mm با دیافراگم باز مثل 1.8 یا 1.4 یا حتی 1.2 ، پس می توان با این لنزها عکس های بوکه ی خیلی زیبایی ایجاد کرد.

 

 کیفیت ساخت و شارپنس خوب در لنزهای 50 میلیمتری

هرچقدردرعدسی لنزها ، کیفیت شیشه ای استفاده شده بالاتر باشد در نتیجه عکس باکیفیت تر و شارپ تری خواهیم داشت. در واقع مگاپیکسل لنز بالاتر خواهد بود و در نتیجه با عکس های شارپ تری روبرو خواهیم شد. عموما کیفیت خوبی در لنزهای 50mm وجود دارد و شارپنس عکس هاشون قابل قبول هست و این بسیاررضایت بخش می شود وقتی این مزیت لنز50mm را در کنارقیمت مناسب آن قرار دهیم.

 

lens 50

 اندازه ی مناسب لنزهای 50 میلیمتری و قابل حمل بودن آن ها

لنزهای 50mm هم اندازه و هم ابعاد خوبی دارند و هم نسبتا دارای وزن سبکی هستند ( البته مدل های بزرگتر و سنگین آن ها نیز وجود دارد ) که کاملا قابل حمل هستن. بنابراین لنز 50mm یک موهبت برا افرادی که دوربینش رو خیلی با خودش این ور و اون ور میبره ، محسوب می شود.

 

نه خیلی واید ، نه خیلی تله

لنز50mm جز دسته ی لنزهای نرمال می باشد یعنی نه واید هست و نه تله ویک چیزی بین اینهاست.پرسپکتیو این لنزها برابر با چشم انسان هست . در نتیجه عکس های گرفته شده بشدت طبیعی هستند.در واقع انگار که یک انسان به اون صحنه نگاه کرده.

lens50جمع بندی

یک دوست خیلی خوب برای هر عکاس لنز 50mm می باشد این لنز با کیفیت در عین حال قیمت مناسب یک لنز کوچک وسبک و همیشه همراه شماست. اگر هنوز تصمیم نگرفتید کدام لنز نرمال 50mm را تهیه کنید. F/1.8 بهترین گزینه برای انتخاب برای هر عکاس یکی از بهترین هدیه ها می باشد . اما نسخه های F/1.4 با اینکه دارای قیمت بیشتری هستند ، برنده های اصلی اینجا هستند. لنز 50mm با F/1.4 برخلاف بسیار دیگری از لنزها که دارای قیمت بالایی هستند اما تفاوت چندانی با لنزهای ارازن تر ندارند، واقعا متفاوت هستند. و درصورت داشتن توان خرید ، کاملا ارزش قیمت بالای خرید را دارد.