استودیو عکاسی
همه چیز درباره راه اندازی استودیو خانگی عکاسی | سینا دوربین

بسیاری از عکاسان رویای داشتن استودیوی عکاسی خانگی خود را برای تمرین هنر خود در سر می‌پرورانند. شاید از خود بپرسید که چگونه می‌توان یک آتلیه عکاسی خانگی ساخت؟ جالب است بدانید ساخت استودیو خانگی کار سختی نیست و اگر شما زمان کافی داشته باشید، می‌توانید با هزینه کمی این کار را انجام دهید. ما در این مقاله نکاتی در رابطه با ساخت استودیو خانگی و خرید تجهیزات آن پرداخته‌ایم. اگر قصد راه‌اندازی استودیو خانگی را دارید، پیشنهاد می‌کنیم این مقاله را از دست ندهید. همراه ما باشید.

چگونه یک استودیوی عکاسی خانگی راه‌اندازی کنیم؟

شاید برای افراد مبتدی، راه‌اندازی یک استودیو عکاسی خانگی، کار دشواری باشد. اما زمانی که بهترین راه آن را بدانید، این کار برای شما آسان می‌شود. اولین قدم این است که درباره آتلیه‌های عکاسی نزدیک‌تان تحقیق کنید. البته مجبور نیستید به صورت فیزیکی از آن مکان‌ها بازدید کنید. یک جستجوی ساده در اینترنت کافی است. بازدید از یک آتلیه عکاسی به شما کمک می‌کند که بفهمید به چه امکاناتی نیازمندید و کدام تجهیزات را باید تهیه کنید. به یاد داشته باشید که سال‌ها طول می‌کشد تا تجهیزات گران قیمتی را که در استودیوهای حرفه‌ای می‌بینید، تهیه کنید. بنابراین در حال حاضر، از شروع با وسایل کوچک و ضروری نترسید.

برای عکاسی یک مکان ثابت بهتر است یا یک استودیو قابل حمل؟

 

داشتن یک مکان ثابت یا یک استودیو قابل حمل، بستگی به این دارد که شما چگونه می‌خواهید عکاسی خود را انجام دهید؟ آیا می‌خواهید در یک مکان ثابتی عکاسی کنید یا در مکان‌های مختلف؟ اگر به طور منظم و طولانی مدت عکاسی نمی‌کنید، یک دیوار تمیز و نور پنجره کافی است که برای پرتره‌های ساده نیز مناسب می‌باشند. اما اگر چندین بار در هفته عکاسی می‌کنید، استودیو خانگی و اختصاصی، بسیار ایده‌آل است. بهترین کار این است که روی تجهیزاتی سرمایه گذاری کنید که جمع و جور هستند و به راحتی تهیه می‌شوند. به این ترتیب، شما می‌توانید یک استودیو خانگی داشته باشید و این توانایی را دارید که وسایل خود را به مکان‌های مختلف منتقل کنید.

فضای استودیو عکاسی شما باید چقدر باشد؟

برای گرفتن پرتره‌های استودیویی نیازی به دسترسی به یک مکان بزرگی ندارید. شما می‌توانید یک اتاق یدکی یا حتی یک سوله ابزار را به یک استودیوی عکاسی خانگی تبدیل کنید. جالب است بدانید کار در فضاهای کوچک‌تر می‌تواند بسیار چالش برانگیز باشد که این نیاز به انعطاف پذیری و خلاقیت زیادی دارد. اما باز هم شما نیازی به تجهیزات زیادی برای استودیو خانگی خود ندارید. در بیشتر موارد، حتی یک اتاق نسبتا کوچک برای جا دادن تمام تجهیزات عکاسی شما کافی است. پس‌زمینه‌تان را در مقابل یکی از دیوارها قرار دهید، پایه‌های نور را در جلو قرار دهید و تمام!

یکی از عواملی که باید برای استودیو خانگی خود در نظر بگیرید، تعداد افرادی است که می‌توانید در آن اتاق جا کنید. اگر می‌خواهید از گروهی از افراد عکس بگیرید، باید به دنبال فضاهای بزرگی باشید که امکان حرکت بدون مانع را فراهم می‌کند. برای پرتره‌های تک نفره، چند متر مربع کافی است. پرتره نوزادان و کودکان نوپا تقریبا در همه جا امکان پذیر است.

البته به این نکته توجه کنید که اندازه استودیو خانگی شما ممکن است بر نور در عکس‌های شما تاثیر بگذارد. کنترل نور مصنوعی در استودیوهای بزرگ عکاسی آسان‌تر است. در مکان‌های بسیار کوچک با سقف‌های کوتاه، نور مصنوعی می‌تواند بیشتر مشکل ساز باشد. بنابراین اگر فضای شما کوچک می‌باشد، بهتر است به نور پنجره پایبند باشید؛ زیرا بدون توجه به اندازه استودیوی شما، نور دلپذیری ایجاد می‌کند.

جهت مشاهده فلاش Godox V1 for Sony کلیک کنید.

چگونه یک فضای کوچک استودیویی را مدیریت کنیم؟

ساخت مجموعه‌های نورپردازی پیچیده می‌تواند در استودیوهای کوچک دشوارتر باشد. این به دلیل کمبود فضا است. در استودیوهای عکاسی کوچک، شاید بهتر باشد روی لنزهایی با فواصل کانونی کوتاه‌تر سرمایه‌گذاری کنید. برای گرفتن پرتره‌های بزرگتر از هر گزینه‌ای بین 80 تا 100 میلی‌متر استفاده کنید. برای راه اندازی استودیو عکاسی خانگی شما باید چند پریز برق در اطراف داشته باشید. به احتمال زیاد مجبور خواهید بود همیشه هنگام عکس گرفتن، برخی وسایل مانند چراغ‌ها، لپ‌تاپ (اگر به صورت متصل عکاسی کنید) و شارژرها را به برق وصل کنید. حتی ممکن است برای خنک کردن مکان یا جلوه‌های پرتره به فن‌هایی نیاز داشته باشید.

تنظیم اولیه Gear برای یک استودیو عکاسی کوچک چگونه است؟

انواع تجهیزات استودیویی برای انتخاب وجود دارد و دانستن اینکه کدام یک را اول بخرید ممکن است دشوار باشد. بنابراین به نظر شما برای یک آتلیه عکاسی به چه تجهیزاتی نیاز دارید؟ با شروع ساخت استودیوی خود، وسواس زیادی برای خرید همه وسایل نداشته باشید. جالب است بدانید که تجهیزات کمی برای اکثر عکاسی‌ها نیاز دارید. در ادامه یک لیست مفیدی از راه‌اندازی اولیه Gear برای یک استودیو خانگی کوچک آورده شده است.

  • چراغ‌ها: یک نور و یک بازتابنده برای شروع کافی است. اما سه چراغ به شما بهترین انعطاف را می‌دهد. این چراغ‌ها می‌توانند سه اسپیدلایت دستی ارزان قیمت باشند.
  • Flash Trigger: این ابزار برای فعال کردن واحدهای فلش شما از راه دور ضروری است. شما به یک مدل خاص نیاز دارید که با استروب و دوربین شما سازگار باشد. در غیر این صورت، به هیچ وجه کار نخواهد کرد.
  • اصلاح کننده‌های روشنایی: داشتن یک بازتابنده و چتر ضروری می‌باشد. Neewer و Godox تجهیزات چتر، سافت باکس و اکتاباکس ارزان قیمتی را تولید می‌کنند. این‌ها بسیار خوب هستند و در بسته‌های کوچک و با قابلیت نگهداری آسان جمع می‌شوند.
  • پایه نور: برای هر چراغ به یک پایه نیاز دارید. به عنوان یک قاعده کلی، هر چه نور شما سنگین‌تر باشد (همراه با اصلاح‌کننده نور)، پایه‌های شما باید محکم‌تر باشند. روی وسایل ارزان قیمت سرمایه گذاری نکنید وگرنه در معرض خطر ناپایداری و لرزش چراغ‌های خود خواهید بود. ما پایه‌هایی را ترجیح می‌دهیم که تا 2.4 متر و بالاتر بلند هستند. به خصوص که چراغ‌ها باید بالای مدل باشند. اما داشتن یک پایه کوچک نیز مفید است؛ زیرا این می‌تواند مدل را از زیر روشن کند یا نور پس زمینه شما را پشت مدل پنهان کند.
  • پس زمینه: یک پس زمینه جمع‌شونده مکان خوبی برای شروع است. این در صورتی است که نمی‌توانید یک پس زمینه دائمی نصب کنید. ایمپکت و مارک‌های دیگر خیلی گران نیستند. به خصوص وقتی با پس زمینه‌های تاشو Lastoline مقایسه می‌شود.

تجهیزات اختیاری Gear

بهتر است برای استودیو عکاسی خانگی خود چیزی بیش از تجهیزات عکاسی داشته باشید. بنابراین شما باید این لوازم جانبی روزمره را با توجه به نیاز خود تهیه کنید.

  • پله نردبان: نردبان‌ها برای تغییر دیدگاه شما در مورد مدل شما مفید هستند. علاوه بر این، می‌توانید از آن برای تغییر جهت و تنظیمات چراغ‌های خود نیز استفاده کنید.
  • فن‌ها: یک فن می‌تواند حرکات جالبی در پرتره شما ایجاد کند (مانند موهای باد زده). آن‌ها همچنین می‌توانند کار در استودیوهای گرم را راحت کنند. چراغ‌های استودیویی و بارق‌های پیوسته با چراغ‌های مدل‌سازی مقدار مناسبی گرما تولید می‌کنند. یک فن کمک می‌کند تا هوای استودیو خنک شود.
  • سیم‌های اتصال و نوارهای برق: اگر از چراغ‌های استودیویی به غیر از چراغ‌های قابل حمل استفاده می‌کنید، به فکر تهیه کابل‌های برق و سیم‌های برق باشید. برای وصل کردن تجهیزات روشنایی خود به فضایی نیاز دارید.
  • مبلمان: اگر می‌خواهید عکس‌های قدی و کلی بگیرید، باید مبلمانی در اطراف خود داشته باشید. صندلی و چهارپایه از لوازم ضروری هستند.

هزینه ساخت یک استودیو عکاسی چقدر است؟

وقتی صحبت از ساخت یک استودیوی عکاسی می‌شود، شاید به این فکر کنید که تجهیزات شما نیازهای شما را برآورده می‌کند یا خیر. شاید نگران این باشید که تجهیزاتی که خریداری می‌کنید، به درد شما می‌خورد یا خیر. در واقع شما باید قبل از خرید، درباره همه تجهیزات تحقیق کنید تا مطمئن شوید که به کار شما می‌آید.

شما می‌توانید تعداد زیادی کیت استودیو خانگی را با قیمت مناسب به صورت آنلاین پیدا کنید. اکثر کیت‌ها شامل دو پایه نور، دو اصلاح کننده، یک پایه پس زمینه و پس زمینه muslin هستند. اگر آن‌ها را در استودیو خانگی خود نگه دارید، سال‌ها برای شما دوام خواهند داشت. اگر قصد عکاسی در مکان‌های مختلف را دارید، پیشنهاد می‌کنیم گزینه‌های حرفه‌ای محکم‌تری را مد نظر بگیرید. آن‌ها ممکن است گران‌تر باشند، اما دوام بسیار بیشتری خواهند داشت.

همچنین دقت کنید که چراغ‌های کیت، لامپ‌های سفید ساده هستند و چندان روشن نیستند. البته شما به راحتی می‌توانید آن‌ها را با اسپیدلایت که قبلا دارید، تعویض کنید. قیمت دقیقی در رابطه با هزینه ساخت استودیو خانگی نمی‌توان گفت، زیرا قیمت آن بستگی به تجهیزاتی که خرید می‌کنید و همچنین به مارک و مدل وسایل دارد. اما با توجه به اینکه استودیو به صورت خانگی است، هزینه سنگینی نخواهد داشت.

راه‌اندازی یک استودیو خانگی با توجه به سبک عکاسی پرتره

اگر می‌خواهید استودیو خانگی خود را با توجه به عکاسی پرتره راه‌اندازی کنید، باید به نوع عکاسی پرتره توجه کنید. اینکه نوع پرتره شما به چه صورت است و می‌خواهید چگونه به نظر برسند. اگر می‌خواهید با نور طبیعی کار کنید، به یک استودیو خانگی با پنجره‌های بزرگ و نور طبیعی نیاز خواهید داشت. اگر عکاسی شما با فلاش است، ضرورتی برای وجود پنجره نیست.

چگونه بهترین تجهیزات نورپردازی را برای استودیو خانگی خود انتخاب کنیم؟

در مورد نورپردازی در استودیو خانگی خود گزینه‌های زیادی دارید. در ادامه به دو مورد از محبوب‌ترین تجهیزاتی که در عکاسی فوق‌العاده موثر هستند، خواهیم پرداخت و مزایا و معایب آن‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

1.   Speedlites

مزایا:

  • ایده‌آل در آتلیه عکاسی خانگی و قابلیت حمل آسان
  • سبک و کوچک
  • ارزان قیمت

معایب:

  • کم قدرت
  • کمبود نور مدل سازی باعث می‌شود نتوانید ببینید که پرتو فلاش کجا می‌رود و فوکوس خودکار خود را تنظیم کنید.
  • می‌تواند زمان بازیافت طولانی داشته باشد (مخصوصا با قدرت کامل) که باعث می‌شود عکاسی در حالت پشت سر هم سخت شود.

برخی از کاستی‌های Speedlites را می‌توان با استفاده از واحدهای فلاش مانند Godox V860II برطرف کرد. این‌ها بسیار قدرتمندتر از Speedlites هستند، در حالی که قابل حمل می‌باشند. متاسفانه این واحدها بسیار گران هستند.

2.   فلاش‌های استودیو عکاسی

مزایا:

  • نور قدرتمند
  • دارای چراغ مدل سازی داخلی
  • دارای دو شاخه AC برای عملکرد بدون باتری

معایب:

  • قیمت بالا
  • سنگین و حجیم
  • نیاز به پایه‌های نور محکم

اجازه ندهید تب خرید شما را درگیر کند. با یک چراغ شروع کنید. اصول اولیه را بیاموزید و هنگامی که به انعطاف پذیری بیشتری نیاز دارید، تجهیزات خود را خریداری کنید. شما می‌توانید با یک Speedlite نیز پرتره‌های عالی بگیرید.

اصلاح کننده‌های نور ضروری

  • رفلکتورها: آن‌ها نور را به صحنه برمی‌گردانند. بازتابنده‌های 5 در 1، انواع مختلفی از سطوح انعکاسی را ارائه می‌دهند. در یک بسته، نقره‌ای، طلایی، سفید، مشکی و شفاف را دریافت می‌کنید.
  • چترها: چترها ارزان‌ترین اصلاح کننده‌های نور هستند که می‌توانید بخرید. آن‌ها نور فلاش را نرم می‌کنند. اما یکی از معایب آن‌ها این است که اجازه می‌دهند نور به همه جا بریزد. در نتیجه، توانایی شما در کنترل نور، به ویژه در استودیوهای کوچک را کاهش می‌دهند.
  • سافت باکس/ اکتاباکس: گران‌تر از چتر هستند، اما به شما اجازه می‌دهند کنترل بهتری بر نور خود داشته باشید. آن‌ها همچنین به طور کلی درخشش ملایم‌تری تولید می‌کنند.
  • شبکه‌ها: شبکه‌ها، نور را در پرتوهای محکم متمرکز می‌کنند و نور را بسیار جهت دار می‌کنند.
  • ژل: ژل‌ها در واقع ورق‌هایی از مواد نیمه شفاف هستند. آن‌ها در اشکال و رنگ‌های مختلف (برای انطباق با منبع نور شما) وجود دارند. وقتی روی نور پس زمینه استفاده می‌شوند، رنگ پس زمینه را تغییر می‌دهند و جلوه‌های نور را در پرتره شما معرفی می‌کنند. قیمت آن‌ها نیز به صرفه است.
  • Flags: آن‌ها از تابش نور سرگردان در اطراف مجموعه جلوگیری می‌کنند. شما می‌توانید Flagها را از هر ماده سیاه رنگ بسازید. پانل، مقوا، پرده، پارچه و… واقعا خوب کار می‌کنند. رفلکتورهای 5 در 1 دارای یک سمت سیاه هستند که به شما امکان می‌دهد از آن‌ها به عنوان Flag استفاده کنید.

به خاطر داشته باشید که هرچه اصلاح‌کننده نور بزرگ‌تر باشد، نور موثر شما ملایم‌تر (اما ضعیف‌تر) می‌شود.

چگونه یک پس زمینه برای استودیو خانگی خود انتخاب کنیم؟

دو نوع پس زمینه آتلیه عکاسی وجود دارد که می‌توانید از بین آن‌ها انتخاب کنید. اولی یک پس زمینه پرتره تاشو است. دومی یک پس زمینه حرفه‌ای استودیو عکاسی روی یک تکیه گاه یا روی یک سیستم ریلی/رول است که به دیوار یا سقف ثابت می‌شود.

1.   پس زمینه‌های جمع شونده

مزایا:

  • نسبتا ارزان
  • جمع و جور در یک بسته و قابلیت حمل آسان

معایب:

  • کوچک و مناسب برای عکس‌های چهره یا پرتره تک نفره
  • بافت می‌تواند دارای چین و چروک باشد.
  • تا کردن آن‌ها ممکن است برای برخی افراد دشوار باشد.

2.   پس زمینه حرفه‌ای پرتره

مزایا:

  • در اندازه‌های مختلفی موجود هستند.
  • بسیار حرفه‌ای و فوق‌العاده می‌باشند.

معایب:

  • اغلب بزرگ و سنگین هستند.
  • مدل‌های ارزان آن از پس‌زمینه‌های سنگین، مانند رول کاغذی 3×11 متری پشتیبانی نمی‌کنند.

در مورد رنگ پس زمینه می‌توان گفت آن‌ها در رنگ‌های سیاه، سفید و خاکستری هستند. برای استودیوهای کوچک، پس زمینه خاکستری اغلب بهترین انتخاب است. بسته به تنظیمات روشنایی شما، می‌تواند سیاه یا سفید باشد. ژل‌ها همچنین می‌توانند رنگ پس زمینه را در تصاویر شما تغییر دهند.

چگونه از شر نور محیط خلاص شویم؟

به این نکته توجه کنید که وقتی با فلاش در داخل خانه کار می‌کنید، نیازی به نور طبیعی محیط ندارید و ممکن است تنظیمات نور استودیو شما را آلوده کند. البته استفاده نکردن از نور محیط به این معنی نیست که باید در تاریکی مطلق کار کنید. اما خوب است که سطح نور محیطی کم باشد. توجه به این مورد، کار راه‌اندازی استودیو عکاسی پرتره خانگی شما را بهبود می‌بخشد. شما می‌توانید با استفاده از پنجره‌ها و پرده جلوی نور محیط را بگیرید. این کار از تابش نور ناخواسته در اطراف مجموعه جلوگیری می‌کند.

برای اطمینان از اینکه نور محیط شما روی عکس تاثیر نمی‌گذارد، چند عکس آزمایشی انجام دهید. دوربین خود را طوری تنظیم کنید که بدون روشن کردن فلاش عکس بگیرد. مطمئن شوید که تصویر حاصل کاملا سیاه است. سپس می‌توانید نور خود را دستکاری کنید تا به نوردهی مورد نظر خود برسید. ما معمولاً با f/8، ISO 200 و 1/125 ثانیه عکاسی می‌کنیم. سپس از فلاش متر یا فرآیند آزمون و خطا استفاده می‌کنیم تا قدرت نورها را متناسب با نوردهی مورد نظر خود تنظیم کنیم.

چگونه می‌توان یک کسب و کار عکاسی خانگی راه‌اندازی کرد؟

داشتن یک استودیو کوچک برای راه‌اندازی یک کسب و کار کافی است. به یاد داشته باشید که حرفه‌ای بودن عناصر برای موفقیت بسیار مهم است. بنابراین اگر هنوز آماده نیستید، ابتدا از افرادی که حرفه‌ای هستند، کمک بگیرید. آن‌ها می‌توانند استعداد شما را به خوبی بشناسند و بهترین پیشنهادها و راه‌حل‌ها را به شما ارائه دهند. همچنین برندهای زیادی وجود دارند که به تصاویری از محصولات خود نیاز دارند. می‌توانید از کسب‌وکارهای محلی بپرسید که آیا به عکس‌های تجارت الکترونیکی نیاز دارند یا خیر و از محصولاتشان عکس بگیرید. از پولی که به دست می‌آورید، می‌توانید برای خرید تجهیزات بیشتر استفاده کنید و در نهایت یک استودیو واقعی برای کسب و کار خود اجاره کنید.

خواندن مطلب زیر پیشنهاد میشود.

جدیدترین دوربین عکاسی سونی

کلام آخر

امیدواریم این نکات به شما ایده خوبی از اصول اولیه‌ای که برای ساخت استودیوی عکاسی خانگی نیاز است، داده باشد. توصیه ما به شما این است که زیاد به ایده یک استودیو عکاسی و تجهیزات عالی گیر ندهید. چیزی که بیش از همه اهمیت دارد، خلاقیت و تمایل شما برای عکاسی است. ما در این مقاله سعی کردیم نکاتی راجع به ساخت استودیو خانگی برای شما ارائه دهیم تا اگر قصد راه‌اندازی آن را دارید، ایده‌های جالبی را پیش بگیرید.