راهنمای خرید دوربین دست دوم

یکی از پرطرفدارترین هنرهای دنیا ، عکاسی می باشد که بصورت حرفه ای یا مبتدی ، افراد در سراسر جهان آن را دنبال می کنند .محدودیت سنی ، جنسیتی ، اقلیمی و فرهنگی برای هنر ثبت لحظات وجود ندارد و هر شخصی می تواند به این فعالیت جذاب بسته به میزان علاقه اش بپردازد .البته وسایلی گوناگونی جهت پرداختن به عکاسی نیازمند است که دوربین عکاسی ، اصلی ترین ابزار می باشد.درسته امروزه دوربین های باکیفیتی روی موبایل های هوشمند وجود دارد اما استفاده از دوربین‌های دیجیتال پیشرفته مرز بین عکاسی مبتدی و حرفه ای می باشد.درزمینه تولید وعرضه دوربین‌های دیجیتال امروزه شرکت های  متفاوتی فعایت می کنند که هر کدام با ارائه محصولات خود توانسته اند بخشی از افراد عرصه عکاسی را به خود جذب کند. اما قیمت یکی از نکات قابل توجه در خرید دوربین دیجیتال است.  بسته به کیفیت و امکانات ، قیمت دوربین های دیجیتال  متقاوت است . دوربین های مدرن معمولا دارای قیمت بالایی می باشد که برای طیف وسیعی از علاقه مندان به عکاسی مقدور نیست.همچنین لوازم جانبی دوربین‌ها (مانند لنز) دارای قیمت بالایی می باشد که مشکلات افرادی که توانایی پرداخت هزینه ها را ندارند زیاد می کند.

چرا دوربین دست دوم 

بازار پررونقی برای دوربین دست دوم و لنز دست دو به دلیل قیمت بالای این تجهیزات وجود دارد وهمچنین تا سال ها قابل استفاده هستند.اما نکات زیادی را در خرید آن ها باید دانست که سالم باشد.

دوربین های قدیمی تر با وجودی که چند سالی از عمرشان میگذرد اما همچنان به لحاظ کیفیت می توانند با دوربین های جدید رقابت کنند . وهمین امر باعث می شود که بازار دوربین‌های دست دوم و همچنین لنز‌های دست دوم همچنان گرم باشد.

مثلا دوربین کانن 5D Mark II با وجودی که اولین دوربینی بود که برای فیلمبرداری ، رزولوشن  Full HD ارائه کرد و دارای امکانات فیلمبرداری چندان پیشرفته ای نیست اما هنوز بین عکاسان به دلیل کیفیت بالای حسگر و رزولوشن قابل قبول ، دست به دست می شود و با قیمت بسیارمناسبی می توانید مدل های کارکرده آن را پیدا کنید.

از طرف دیگه با عرضه یک لنز یا دوربین جدید ، بسیاری از عکاسان دوست دارند همقدم با تکنولوژی حرکت کرده و تجهیزات خود را به روز کنند . لذا به دلیل زیاد نبودن عمر دوربین ها و لنزهای دست دوم این کاربران ، این تجهیزات معمولا با قیمت بسیار مناسبی نسبت به تجهیزات نو قابل خریداری بوده و برای کسانی که به دنبال به روز کردن تجهیزات خود هستند گزینه ی خوبی می باشد. در نتیجه نسبت به تجهزات آکبند با کسر قیمت قابل توجهی قابل خریداری هستند.

در این مطلب می خواهیم راجبه دوربین های دست دوم و نکات قابل توجه هنگام خریداری صحبت کنیم.

دوربین های دست دوم به معنی دوربین های آسیب دیده هستند؟

به نسبت لنزها ، دوربین های دست دوم معولا دارای شرایط بهتری هستند. و بخاطر همین موضوع کاهش قیمت در آن ها به نسبت مدل نو ، از لنزها کمتر می باشد.چرا که برای فروش یک دوربین عکاسی کارکرده دلایل بیشتری به نسبت لنز وجود دارد. دلایلی که باعث پیدا شدن تجهیزت کارکرده خوبی در بازار می شود عبارتند از:

به‌روز کردن دوربین قدیمی‌تر

تغییر سیستم و برند دوربین

کم کردن تعداد تجهیزات به دلیل کم‌شدن حجم کار

عوض کردن دوربین در این میان بیشتر از عوض کردن لنز اتفاق میافتد چرا که اکثر کاربران به این موضوع واقفند که ضرر و زیان کمتری در فروش دوربین عکاسی کارکرده به نسبت لنز کارکرده وجود دارد. و احیانا مدل بعدی را راحتر می توانید جایگزین کنید.

خطر خرید تجهیزات دزدی در دوربین های عکاسی مثل سایر تجهیزات وجود دارد.خریدو فروش تجهیزات کارکرده با جعبه یکی از راهای مقابله با این معضل است اما باید این موضوع را درنظر داشته باشیم که برخی از تجهیزات جعبه ندارند مانند فلاش‌ها، شارژر، کارت‌های حافظه، لنز‌های کیت و باطری‌ها که عموما بدون جعبه خرید و فروش می شوند. به همین دلیل نمی توان تشخیص داد  که از صاحب اصلی خریداری می شود یا خیر.

از طرف دیگر گهگاهی می توانید دوربین های خیلی قدیمی تر را با جعبه خرید و فروش کنید. اکثر مواقع کارتن اصلی این دوربین ها توسط صاحبان نگهداری نشده و یا در طی سال ها خراب شده یا بین رفته اند.

این دوربین ها توسط خیلی از فروشگاه ها مانند سینا دوربین از افراد مختلف با اطمینان از روبرویی با خود شخص ، خریداری شده و آن ها مجدد برای فروش گذاشته می شود.در نتیجه احتمال دزدی بودن دوربین دست دوم با خریداری آن از فروشگاهای معتبر وجود ندارد.اما درصورت چنین خرید دوربین دست دوم از فروشگاه ، در زمان فروش به احتمال زیاد ناچارید به یک فروشگاه بفروشید.چرا که چنین خریداری هایی توسط خریداران مستقل انجام نمی شود.

در نتیجه هنگام فروش دوربین دست دوم به فروشگاه ، باید بتوانید متعلق بودن دوربین کارکرده بدون دوربین را اثبات کنید.

نکات قابل توجه به هنگام خرید دوربین دست دوم

  1. خریدری دوربین دست دوم از یک جای معتبر

.شما به هنگام خرید کالای نو با خیال راحت می توانید به شرکت سازنده اعتماد کنید که بیمه و یا گارانتی در صورت وجود مشکل می تواند به شما کمک کند اما شما هیچ تصوری از پیشینه دوربین دست دوم به هنگام خرید آن ندارید. مسئله مهم در این زمینه این است که این دوربین دست چه شخصی بوده و یا با آن چه کاری انجام داده است.

اگرچه حدامکان سعی می کنیم آن را امتحان کنیم اما ممکن است خیلی از مشکلات بعدا خودشان را نشان دهد. در نتیجه گفتن همه جزئیات و موارد موردنیاز توسط فروشنده بسیار مهم است.

درسته نهایت تلاشمان را می کنیم که آن را تست کنیم اما ممکن است بعداز مدت ها ، خیلی از ایرادها خودشان را نشان دهند. در نتیجه توضیح تمام جزئیات و موارد موردنیاز از سمت فروشنده بسیار مهم است.

از فضاهایی که ممکن است محل فروش کالاهی آسیب دیده و معیوب باشد میتوان به کانال‌های تلگرامی، گروه‌ها و انجمن‌های مخصوص خرید و فروش دوربین و تجهیزات ، سایت های دیوار و شیپور اشاره کرد. ذکر کردن این موضوع که مسئولیت هرگونه خریدوفروش با خود شماست ، در این سایت ها به همین دلیل است.

نهایت تلاش را بکنید تا راههای ارتباطی با فروشنده را به هنگام خرید از همچین فضاهایی ، دریافت کنید.به هنگام مواجه شدن با مشکل غیرقابل حل ، آدرس و شماره‌ تلفن معتبر (مثلاً محل کار) به شما کمک میکند تا بتوانید با فروشنده ارتباط برقرار کنید.

مخفی نماندن چیزی از شما  در مورد کالای دست دوم خریداری شده حداقل مزیت ، خرید شما از فروشگاه های معتبر است. باتوجه به اینکه به نفع فروشندگان نیست که یک کالا به مدت طولانی بماند  در نتیجه فروشندگان معتبر نهایت تلاششان را می کنند تا بر اساس شرایط موجود دوربین ، قیمت فروش را درنظربگیرند.

بخشی از شرکت سینا دوربین مربوط به خرید و فروش دوربین های دست دوم است . که به هنگام خرید این محصولات کارشناسان همه موارد را بررسی میکنند تا مشکل جدی وجود نداشته باشد.

در نتیج بدون هر نوع نگرانی میتوانید به سینا دوربین اعتماد کنید.

  1. بررسی شرایط عمومی دوربین دست دوم

از بررسی همه اشکالات فیزیکی دوربین مطمئن شوید طبیعتا همه آن ها می توانند روی قیمت نهایی تاثیرگذار باشد.

مواردی مثل خراشیدگی ها و داغی های روی بدنه بسیار مهم هستند.البته یک ساییدگی یا خراشیدگی کوچک چندان اهمیت ندارد. بالاخره این خط وخش ها به هنگام استفاده معمول ایجاد می شود. اما بررسی دقیق دوربین به هنگام وجود ساییدگی یا خراش عمیق روی بدنه الزامیست. چراکه ممکن است عملکرد دوربین تحت تاثیر قرار گیرد.

به خصوص به هنگام دیدن جای ضربه روی لنز دوربین ، وسواس بیشتری در بررسی آن به خرج بدید.فوکوس لنز به هنگام ضربه به لنز دوربین ، از سمت دهانه لنز ، به شدت تحت تاثیر قرار می گیرد و حتی ممکن است باعث کاهش کیفیت و شارپنس لنز شود.

جای ضربه روی دوربین ممکن است نشان از سقوط دوربین باشد. آسیب به مدار‌ها و قطعات داخلی دوربین در دوربین های  DSLR  حرفه‌ای که بدنه فلزی (معمولاً آلیاژ منیزیم) دارند کمتراست ، اما یک ضربه محکم در دوربین های رده متوسط و رده پایین می تواند باعث لق شدن آیینه دوربین شود که همین عامل باعث تاثیر روی فوکوس می شود.

پیشنهاد می کنیم از خرید دوربینی که جای ضربه عمیق روی آن وجود دارد صرف نظر کنید.

  1. چک کردن جای کارت دوربین و باتری

در صورت استفاده دوربین از کارت حافظه CF از قرار گرفتن راحت کارت حافظه ، اطمینان حاص کنید.ممکن است پین های این کارت حافظه به راحتی اسیب ببیند و معمولا تعمیر آنها به سختی انجام می شود. درنتیجه خودتان شخصا کارت   حافظه CF را چند بار درآن قرار دهید و بیرون بیاورید تا از درست عمل کردن آن اطمینان حاصل کنید.

در صورتی هم که دوربین کارت SD می خورد ، آن را با چند کارت مختلف امتحان کنید تا اطمینان پیدا کنید که جا رفتن و بیرون دادن کارت به راحتی انجام می شود .حتی بهتر است برای اینکه از سرعت عکاسی دوربین مطمئن شوید ، کارتی را که می گذارید یکبار با خود دوربین فرمت کنید.

  1. بررسی پوشش های لاستیکی

احتمالا میبنید که بخشی از پوشش‌های لاستیکی روی دوربین دست دوم کنده شده است .ولی این موضوع خیلی مهم نیست. درسته ظاهر دوربینتان با این لاسیک های شل و وارفته زشت می شود ولی آن ها را میتوانید در تعمیرگاه های معتبر و ماهر ، ترمیم و تعویض کنید.

روی عملکرد دوربین ، این لاستیک ها تاثیری ندارند و برخلاف تصور عام نباید عایق بندی دوربین و لنز را برهم بزنید.اما این موضوع روی قیمت نهایی دوربین تاثیرمی گذارد.

  1. بررسی منظره یاب و نمایشگر دوربین

 یک موضوع بسیار آزاردهنده در دوربین دست دوم ، خراشیدگی روی LCD می باشد که به راحتی هم قابل ترمیم نیست.تعویض LCD یک امر هزینه بر و گران است.  البته یک محافظ LCD در برخی دوربین های DSLR  ( مانند اغلب دوربین‌های رده‌بالای نیکون) وجود دارد که در بازار می توانید انواع یدکی آن را پیدا کنید. اما راهی هنگامی که رو خود LCD خراشیده می شود وجود ندارد.

سلامت کامل هم باید در منظره یاب دوربین وجود داشته باشد و بدون خراشیدگی باشد.جای نگرانی برای گرد و خاک هایی که در منظره یاب وجود دارد نیست چراکه عملکرد دوربین با وجود این ذرات تحت تاثیر قرار نمیگیرد و معمولا با یک سرویس عمومی برطرف می شود. فقط از وجود کلاهک یا همون cap روی منظره یاب مطمئن شوید که همراه بدنه باشد ویا گم نشده باشد.

درسته در بازار می توانید مدل‌های یدکی این کلاهک‌ها را پیدا کنید ولی در دوربین های رده بالا این کلاهک ها چندان ارزان قیمت نیستند. خراب‌شدن یا گم‌شدن این کلاهک‌ها در اثر سهل‌انگاری در نگهداری دوربین می تواند ایجاد شود.

  1. بررسی مانت دوربین

از صاف بودن و عدم له شدگی یا فرورفتگی مانت دوربین با بررسی دقیق دوربین مطمئن شوید. ذره ای فرو رفتگی روی مانت ، نشاندهنده ضربه خوردن دوربین از همان ناحیه است و یا اگر دوربین سبکی باشد که بدنه ای ضعیف دارد به احتمال زیاد روی آن لنزی سنگین با بی احتیاطی نصب و استفاده کرده اند.

کیفیت دوربین می تواند با این اتفاق بسیار بد بشدت تحت تاثیر قرار گیرد.حتی شاید به راحتی بتوانید لنزرا روی آن نصب کنید ولی بعدا متوجه محوترشدن کنار کادر به شکل نامتعادل تر به نسبت مابقی کادر می شوید. عدم فوکوس دقیق تصویر روی حسگر با عث ایجاد این اتفاق می شود که قابل رفع نمی باشد.

 

همراه داشتن لپ تاپ به هنگام خرید دوربین دست دوم

همراه داشتن لپ تاپ به هنگام خرید یکی از موضوعات خیلی مهم به هنگام خرید است چراکه خیلی از اشکالات قابل تشخیص روی دوربین نیستن و حتما باید عکس گرفته شده با دوربین عکاسی را روی یک صفحه نمایش بزرگ مثل کامپیوتر نگاه کنید.

 

  1. پیکسل های آسیب دیده روی حسگر و نمایشگر دوربین

در حوزه ی عکاسی واژه ای بنام Dead Pixel داریم که همان پیکسل های مرده می باشد . این پیکسل‌ها با پیکسل‌های داغ توسط خیلی از عکاسان اشتباه گرفته می شود. پیکسل‌هایی که ارتباطشان با دوربین قطع شده پیکسل های مرده می باشند. این پیکسل ها روی LCD به دلیل اینکه ارتباطی ندارند بصورت سیاه رنگ دیده می شوند. که پیدا کردن آن ها خیلی راحت می باشد. برای دیدن این پیکسل ها می توانید دوربین را رو به یک فضای روشن (مثلاً آسمان) ، روی حالت Live View روشن کنید و حرکت کنید. اگر یک یا چند پیکسل سیاه رنگ روی نمایشگر وجود دارد که ثابت است نشادهنده ی وجود Dead Pixel روی نمایشگر است. وجود یکی دو پیکسل مرده معمولا اهمیتی ندارد (و معمولا این پیکسل ها روی عکس تاثیری نمی گذارند ).

اما در صورت زیاد شدن این پیکسل ها این موضوع قابل توجه خواهد بود.

دیدن این پیکسل ها روی نمایشگر دوربین وقتی آن ها روی حسگر باشد امکان پذیر نیست و باید روی اندازه بزرگتر ، عکس های گرفته شده را نگاه کنید. پیکسل های مرده مشهور به پیکسل های داغ معمولا روی دوربین های DSLR که با آن ها فیلمبرداری انجام می شود ، ایجاد می شود. شعاع‌های نور لیزری یکی از عوامل این مشکل است که در تالارهای عروسی تابانده می شود و روی حسگر دوربین می تواند تا ثیر بگذارد.

این پیکسل ها معمولا در بخشی تصویر بصورت جزیره ای متراکم هستند و اغلب رنگ آن ها قرمز یا آبی است.با گرفتن دوربین در دست و گرفتن چند عکس پی درپی از یک فضا می توانید این پیکسل ها را ببینید.در ابتدا دوربین را روی حالت  M بگذارید ، حساسیت یا Auto ISO  را خاموش کنید و ایزو را روی 100 تنظیم کنید. جهت سفید شدن عکس ها در نور طبیعی ، شاتر دوربین را روی 5 تا 10 ثانیه تنظیم کنید و دیافراگم را ببندید مثلا روی  f/11  یا  f/16 خوب است.

چند تا عکس بگیرید سپس سرعت شاتر را روی 1/1000 قرار دهید و حساسیت را هم تا ISO 800 یا 1000 افزایش دهید و اقدام به گرفتن چند عکس بکنید. سپس اقدام به بررسی عکس ها در لپ تاپ بکنید .اگر روی همه عکس ها لکه های بسیارریز (در حد یکی دو پیکسل ) با رنگ ثابت وجود داشت ، همان پیکسل های داغ می باشد.

تعداد پیکسل های داغ مهم می باشد اما اهمیت زیادی در چند پیکسل ندارد و طبیعی است. اما از خرید دوربین به هنگام وجود پیکسل های داغ در محدودهای مرکزی کادر خودداری کنید. چون احتمال مشاهده لکه های رنگی روی سوژه اصلی همواره وجود دارد و این مشکل ساز می باشد.

 

  1. بررسی تعداد شاتر

حتما از فروشنده قبل از بررسی این مورد ، تعداد عکس های گرفته شده با دوربین را بپرسید. معمولا بدنه ی دوربین هایی که با آن ها در فضای بسته کار کرده اند (مثلا دوربین های کار کرده در آتلیه های عکاسی) سالم تر و تمیزتر از دوربین های خبری یا ورزشی و حیات وحش می باشد. در نتیجه ممکن است بصورت تخمینی تعداد شات زده آن ها قابل حدس زدن نباشد. بنابراین بررسی تعداد شات توسط خودتان هم الزامیست.

برنامه های زیادی برای اینکار وجود دارد . اما اینکار نیزتوسط وب سایت هایی بصورت رایگان انجام می شود. برای اینکار می توانید یک عکس معمولا آخرین عکس گرفته شده با دوربین را داخل سایت بارگذاری کنید تا تعداد شات را از روی اطلاعات EXIF عکس حساب کند.

سایت های camerashuttercount.com وmyshuttercount.com از مشهورترین وب سایت های رایگان برای شمارش تعداد شات های زده شده توسط دوربین می باشد. جهت بارگذاری هم روی دکمه Upload بزنید و عکس مورد نظر را بارگذاری کنید. بعد چند لحظه تعداد شات زده دوربین مشخص می شود.

دلیل اهمیت بررسی تعداد شات مانند بررسی تعداد کیلومتر طی شده توسط اتومبیل می باشد. میزان کارکردن دوربین به تعدا د شات زده دوربین بستگی دارد در واقع هرقدرتعداد شات زده بیشتر باشد، یعنی این دوربین بیشتر کارکرده است و سرویس هایی مانند سرویس دوربین یا تعویض شاترباید زودتر انجام شود.

100 تا 200 هزار شات تعداد شات معمول برای اغلب دوربین های DSLR است. در واقع این عدد شات تضمین شده توسط خود کارخانه است و معمولا بیشتر از این ها کار می کنند.

جمع بندی

حرفه ای ترین عکاسان هم ممکن است فراموش کنند برخی از این تست ها را انجام دهند و یا فرصت کافی برای بررسی دقیق آنها وجود نداشته باشد.تجهیزات دست دوم زیادی در بازار وجو دارند که قیمت آن ها بیشتر ازقیمت واقعیشان می باشد که خرید آن ها می تواند حس خوب داشتن دوربین جدید را از شما بگیرد.

در فروشگاه های معتبر کمتر این موضوع اتفاق می افتد. در واقع فروشندگان معتبر اعتبار خودشان را به خاطر کمی قیمت بالاتر به خطر نمیدازن . لذا به شما خرید دوربین دست دوم را از فروشگاه معتبری مثل سینا دوربین پیشنهاد می کنیم.

حداقل مزیت خرید از این فروشگاهای معتبر این است که اگردوربین ها یی با یک یا چند ایراد ذکر شده در بالا را در این فروشگاه ها میبینید مطمئن هستید در قیمت گذاری دوربین همه ی این اشکالات لحاظ شده اند و با خرید دوربین چیزی بعدا شما را غافل گیر نخواهد کرد.

حتی می توانید یک قیمت منطقی و منصافانه را برای دوربین عکاسی دست دوم خود که قصد فروش آن را دارید توسط فروشگاه سینا دوربین انتخاب کنید و یا کالای جدیدتر و بهتر با تعویض دوربین عکاسی دست دوم خود و پرداخت مابه التفاوت ، دریافت کنید.