Mirrorless camera
راهنمای جامع خرید دوربین های بدون آینه سونی

علاوه بر دوربین‌های DSLR، دسته دیگری از دوربین‌ها نیز وجود دارند که لنزهای قابل تعویض و سنسورهای بزرگ‌تر از آنچه که معمولاً در دوربین‌های نقطه‌ای و عکاسی پیدا می‌کنید، ارائه می‌دهند. مردم برای مدتی درگیر این بودند که این دسته از دوربین ها را چه نامی بگذارند، اما به نظر می رسد نام بدون آینه در نهایت برای آن مناسب است. دوربین بدون آینه، آینه جلوی سنسور ندارد. این بدان معناست که نیازی به منشور بالا نیست. نیازی به محفظه آینه ای در داخل نیست. فقدان منشور و آینه به این معنی است که کل بدنه دوربین را می توان بسیار کوچکتر از یک DSLR ساخت. با این حال، بدون آینه و منشور، هیچ راهی برای داشتن منظره یاب که از طریق لنزی که روی دوربین است، وجود ندارد. در عوض یک دوربین بدون آینه یک نمایاب الکترونیکی دارد که اغلب به آن نمای زنده می گویند. این نوع منظره یاب است که شما در دوربین فیلمبرداری و در برخی از نقاط و دوربین های عکاسی دارید. دوربین تلفن همراه شما یک دوربین دارد و نمای زنده گزینه ای در بسیاری از دوربین های DSLR است. از یک سنسور برای گرفتن عکس در زمان واقعی استفاده می شود و به نمایاب یا صفحه نمایش پشت دوربین ارسال می شود. اکنون چون نیازی به محفظه آینه ای در جلوی سنسور یا پنتاپریسم بالای دوربین ندارند، بدنه های بدون آینه را می توان بسیار کوچکتر از بدنه DSLR ساخت. بدون محفظه ، آینه ای بزرگ در داخل بدنه، لنز نیازی به نمایش دایره تصویر بزرگ ندارد، بنابراین می توان لنزها را نیز کوچکتر از نمونه های DSLR خود ساخت. همه اینها به یک سیستم کلی اضافه می شود که می تواند به طور چشمگیری سبک تر، کوچکتر و حمل آسان تر از یک دوربین DSLR و یک کیف پر از لنز باشد. هنگام انتخاب بین یک دوربین DSLR و یک دوربین بدون آینه، بزرگترین نگرانی شما نمایاب خواهد بود. نمای اپتیکال دوربین DSLR ،دارای نور عالی و روشن است و این امکان را به شما می دهد تا طیف کاملی از هایلایت ها و سایه ها را در یک صحنه ببینید. دید یابی های الکترونیکی در نور شدید دشوارتر است، اما در نور کم بسیار بیشتر از نمایاب DSLR نمایش داده می شود. اما آنها همچنین ممکن است جزئیات سایه را پنهان کنند که می تواند ترکیب را کمی پیچیده تر کند. از سوی دیگر، آنها نمای بسیار دقیق تری از اینکه تصویر نهایی چگونه خواهد بود را نشان می دهند.

 

دوربین های بدون آینه سونی

چند وقت پیش ، سونی توقف تولید لنزها و دوربین Dslr را متوقف کرد. یکی از اصلی ترین بازیگران دوربین های بدون آینه ، دوربین های بدون آینه سونی هستند.طبیعتا سونی همه ی سعی و تلاش خود را برای تمرکز بیشتر بر این حوزه ، جهت ساخت دوربین های بدون آینه می گذارد. کار برای انتخاب بهترین دوربین بدون آینه سونی با وجود تعداد زیاد مجموعه دوربین ها و لنزهایی که تا به حال در این زمینه تولید شده ، سخت می کند.

بر خلاف کانن و نیکون ، سونی از دوربین ها و لنزهای بدون آینه ، مجموعه پر و پیمانی دارد که بعضی از این مدل ها سابقه زیادی دارند و هم اکنون به نسخه سوم یا چهارم، مدل های جدیدتر  برخی از آن ها هم رسیده . در این اینجا به معرفی جدیدترین و بهترین دوربین های بدون آینه سونی می پردازیم و به توضیح مزایا و معایب هر کدام جهت آشنایی بیشتر و انتخاب بهتر می پردازیم.

 

دوربین Sony  alpha1 

چند ماهی بیشتر نیست که دوربین سونی A1 یا آلفا وان به بازار آمده است و در همین بازه زمانی کوتاه ، فعالان حوزه تصویرگری را شگفت انگیز کرده . سریع ترین و قویترین دوربین فول فریم که تا به حال ساخته شده ، دوربین A1 می باشد.رزولوشن 50 مگاپیکسل مختص حسگر فول فریم سونی A1 می باشد که از تکنولوژی ساخت خود سونی یعنی Exmor RS BSI CMOS بهره می برد.یک پردازشگر فوق پیشرفته Bionzxr با این حسگر ترکیب شده و باعث شده بهترین دوربین بدون آینه سونی هم برای عکاسان و هم فیلمبرداران باشد. سرعت باورنکردنی 30 فریم برثانیه (با رزولوشن کامل و نورسنجی و فوکوس کامل )برای عکاسی به واسطه قدرت پردازشی این حسگر در A1 وجود دارد. در واقع با این دوربین می توان یک فیلم عادی با رزولوشن 50 مگاپیکسلی از صحنه پیش رو گرفت.

در این دوربین تاثیر کوچکترین لرزش دست به کمک این حسگر مجهز شده به یک لرزشگیر 5 محوره که با لرزشگیر لنز ترکیب شده ، حذف می شود. البته می توان از قابلیت Pixel Shift Multi Shooting به هنگام عکاسی از صحنه های ثابت مانند عکاسی از منظره یا عکاسی تبلیغاتی و محصول که دوربین را به روی سه پایه قرار می دهیم استفاده کرد.

16 عکس پیاپی دراین حالت ، از صحنه گرفته می شود که به اندازه نیم پیکسل هر کدام از آن ها  با قبلی متفاوت است و بعد یک عکس کاملا دقیق با تمام جزئیات صحنه و رزولوشن 199 ،  با ترکیب آن ها ، در اختیار خواهیم داشت.

حساسیت دوربین با وجود رزولوشن بالا در دوربین ، محدود نخواهد شد. دوربین A1 با حساسیت ISO 100 تا 102400  به واسطه حساسیت دوربین ، عکاسی و فیلمبرداری می کند.

 

 

دوربین A1 از یک ماژول فوکوس فوق سریع هیبریدی با 759  نقطه فوکوس جهت عکاسی پر سرعت استفاده می کند تا روی چشم سوژه با پوشش 92  درصدی سطح حسگر ، فوکوس می‌کند. دراین دوربین علاوه بر امکان قفل فوکوس روی چشم انسان که به واسطه هوش مصنوعی دوربین وجود دارد بلکه امکان قفل شدن روی چشم حیوانات و حتی پرندگان نیز وجود دارد و این موضوع برای عکاسانی که بصورت حرفه ای از پرندگان عکاسی می کنند بسیار مهم است.

این دوربین در زمینه فیلمبرداری هم که دسته کمی از قابلیت عکاسی ندارد با رزولوشن 8K فیلمبرداری می‌کند و با سرعت اسلوموشن 120  فریم بر ثانیه در صورت استفاده از رزولوشن 4K فیلمبرداری می کند . این مد فیلمبرداری از تمامی سطح حسگر بدون هرگونه کراپ یا زوم درهنگام ضبط استفاده میشود و هیچ نوع محدودیتی از لحاظ پیکسل های استفاده شده حسگر، وجود ندارد.

از سمپلیینگ 4:2:2 بصورت داخلی و همچنین از خروجی خام bit-16 از طریق HDmi روی رکوردهای جانبی به هنگام ضبط ویدِویی به صورت داخلی و بدون نیاز به رکورد جانبی استفاده می شود.

از پروفایل رنگی S-Cin etone برای هماهنگی بیشتر با دوربین های سینمایی استفاده می شود که می تواند هایلایت ها و تاریکی های تصویر را علاوه بر دقت بسیار زیاد در پردازش رنگ‌پوست ، با دقت فوق العاده ثبت و پردازش کند .

شاید در نظر اول که به دوربین نگاه می کنید این دوربین شبیه دیگر فول فریم های موجود دربازار باشد اما تفاوت بیشتراز این حرفاس ، به عنوان مثال وجود رزولوشن باور نکردنی 9.44 میلیون نقطه ای با سرعت رفرش 240 فریم بر ثانیه در منظره یاب الکترونیکی OLED این دوربین که تا به حال در هیچ دوربینی دیده نشده و تصویر فوق‌العاده‌ای دارد حتی بهترازمنظره یاب نوری دوربین‌های DSLR میباشد.

به لطف طراحی پیشرفته شاتردراین دوربین سرعت سینک فلاش دوربین به 1.400 می‌رسد و با سرعت  1.200 ثانیه هم  درحالت استفاده از شاتر الکترونیکی بی صدا ، می توانید فلاش بزنید . در این دوربین پشتیبانی از دو نوع کارت حافظه CFexpress Type A  و SD UHS-II وجود دارد تا هنگام ثبت و انتقال دیتا با بالاترین سرعت ، با محدودیت روبرو نشوید .

تا به امروز بدون شک دوربین سونی A1، بهترین دوربین بدون آینه محسوب می شود.

دوربین Soy A9 II 

دوربین A9  که اکنون با نام سونی A9 II ( آلفا 9 مارک 2 ) معروف می باشد ، دومین نسخه ازدوربین های فوق پیشرفته می باشد و به عنوان بهترین دوربین بدون آینه سونی قبل از معرفی A1 بود .هم اکنون این دوربین هم در حوزه عکاسی وهم فیلمبرداری یکی از بهترین دوربین های سونی با قیمت پایین می باشد.

از یک حسگر فول فریم 24.2 مگاپیکسلی Exmor RS BSI stacked CMOS در این دوربین استفاده شده است که با یک حسگر BIONZ X برای سرعت عملکرد بالا ترکیب شده است . دوربین می‌تواند با سرعت 20 فریم بر ثانیه در صورت استفاده از یک شاتر الکترونیکی عکاسی کند( برابر با ۱۰ فریم بر ثانیه با شاتر مکانیکی) که البته می‌تواند فوکوس خودکار در تک تک شات هایی که می گیرد انجام دهد. همچنین این دوربین می تواند لرزش دست را به صورت ۵ محوره  تا 5.5 استاپ با استفاده از لرزشگیر مکانیکی قرار گرفته روی حسگر دوربین کاهش دهد.

693 نقطه فوکوس با پوشش 93% کادرتصویردر سیستم فوکوس این دوربین وجود دارد. سوژه های متحرک در این دوربین توسط این نقاط فوکوس به صورت بی وقفه دنبال می‌شود و همچنین دوربین می‌تواند روی چشم سوژه هم قفل کرده و حتی سوژه در حال چرخش را هم درفوکوس کامل نگه دارد.

A9 II در زمینه فیلمبرداری هم دارای امکانات عالی است .امکان فیلمبرداری با رزولوشن UHD 4K  با سرعت 30 فریم بر ثانیه با سمپلینگ 4:2:2 دراین دوربین وجود دارد و سرعت های اسلوموشن هم در صورت استفاده از رزولوشن های پایین تر مانند Full HD 1080p ، دردسترس هستند.

 

رزولوشن 3.69 میلیون نقطه درمنظره یاب الکترونیکی OLED  این دوربین وجود دارد که سیاه شدن تصویر را در هنگام عکاسی پی‌درپی با سرعت رفرش بالایی که دارد، کاملا رفع می‌کند .همچنین می تواند فوکوس را به صورت لمسی با استفاده از منظره یاب 3 اینچی با رزولوشن 1.44 میلیون نقطه که در پشت دوربین وجود دارد کنترل کند و می توانید آن را در زوایای بسیار بالا و پایین برای عکاسی یا فیلم برداری در بالا یا پایین تا کنید.

از کارت های Sd نوع UHS-II توسط اسلات های کارت حافظه دوگانه این دوربین پشتیبانی می شود.

دوربین می تواند با درگاه LAN خود که از نوع 1000BASE-T Ethernet می باشد ، با سرعت بسیار بالا اطلاعات خود را انتقال دهد. بلوتوث نسخه 4 و درگاه های ارتباطی wifi با سرعت  5.0 GHz ، ارتباط بی سیم پرسرعت را به این دوربین می دهند.

برای عکاسی در فضای نامساعد هم ، بدنه این دوربین کامل عایق بندی شده و به طور کلی همه راههای نفوذ به دوربین ، تمامی در پوش های باطری، درگاه های ارتباطی و مفصل لنز کاملا عایق بندی شده اند. این دوربین می تواند 500 شات با هر بار شارژ باطری خود ، عکس بگیرد و تا حدود 700 شات در حالت استفاده از منظره یاب LCD ، افزایش می یابد.

البته می توان از طریق درگاه USB-C دوربین ، باطری را روی خود دوربین شارژ کرد.

 

دوربین Sony Alpha A7S III

 در لیست بهترین دوربین های بدون آینه سونی برای فیلمبرداری و عکاسی در نورکم همواره دوربین های سونی سری A7S می گنجد و به عنوان آخرین مدل از این سری ، دوربین سونی A7S مارک  III دارای امکانات بسیاری برای عکاسان و فیلمبرداران می باشد. این دوربین جهت عکاسی در تاریکی از یک حسگر فول فریم 12.1 مگاپیکسلی مجهز به تکنولوژی  Exmor R BSI CMOS ، استفاده می کند.

این حسگر عملکرد بی نظیری را درسرعت بالا ، داینامیک رنج پیشرفته و پردازش نویز در نور کم ، با ترکیب با پردازشگر BIONZ XR  می دهد.همچنین دوربین سونی  A7S III به واسطه رزولوشن پایین حسگر با بازه حساسیت فوق العاده SO 40-409600 کار می کند. در واقع این دوربین امکان فیلمبرداری در تاریکی مطلق و مکانی که چشم انسان دیگر قادر به تشخیص اجسام نیست را می دهد که فیلم های ضبط شده کاملا واضح و با سوژه هایی قابل تشخیص می باشد.

14 استاپ عدد داینامیک رنج این دوربین در هنگام عکاسی می باشد و به 15 استاپ به هنگام فیلمبرداری می رسد.

در نتیجه می توانیم مطمئن باشیم که بیشترین جزئیات را هم در شرایط پر کنتراست و در زمینه های روشن و تیره عکس ، ثبت می کند. 

دقت داشته باشید که لرزشگیری که روی حسگر این دوربین وجود دارد می تواند به میزان 5.5 استاپ در 5 محور ، لرزشگیری را انجام می دهد و در نتیجه برای کار در نور کم ، یکی از بهترین دوربین های جهان است.

همچنین می توانید با سرعت 10 فریم بر ثانیه در هنگام عکاسی پی در پی ، به تعداد 1000 فریم عکس خام را پشت هم ثبت کنید.

 

یکی از جدیدترین ماژول های فوکوس هیبریدی ساخت سونی ، سیستم فوکوس پیشرفته این دوربین با 759 نقطه فوکوس تشخیص فاز و 425 نقطه تشخیص فوکوس کنتراست می باشد که می تواند تا 6 استاپ EV فعال باشد. امکان تشخیص فوکوس Eye AF در این دوربین وجود دارد و می توانید از فوکوس دقیق روی چشم سوژه در هنگام فیلمبرداری کلیپ ها ، مطمئن شوید.

یکی از اشکالات موجود در نسخه قبلی این دوربین ، ضعف نمایشگر و منظره یاب دوربین برای کار در زوایای مختلف بود. در این دوربین ، سونی ازیک نمایشگر کامل باز شو 3 اینچی با رزولوشن  1,440میلیون نقطه استفاده کرده است و OLED با رزولوشن 9.4 میلیون نقطه ، مورد ارتقا داده شده دوربین است تا بتوان در هر شرایطی تصویری کامل و دقیق مشاهده نمود.

باطری این دوربین از نوع NP-FZ100 می باشدکه امکان عکسبرداری حدود 510 عکس را به ما می دهد. و در صورت استفاده از نمایشگر به جای منظره یاب میتوان تا بیش از 600 عکس یا حدود 95 دقیقه فیلمبرداری انجام داد.همچنین ازمعدود دوربین های میرولس ، دوربین A7S III  است که با آن می توانید با استفاده از درگاه HDMI فول سایز که روی آن بسته می شود خروجی خام ویدئوها را به رکوردهای جانبی ارسال کنید.

این دوربین به دلیل طراحی کفشک فلاش روی آن که بصورت مولتی تسک طراحی شده می تواند از میکروفون شات گان ECM-B1M یا کیت های مبدل XLR-K3M علاوه بر فلاش های سونی ، پشتیبانی کند. هر دو کانال 2.4 و5 گیگاهرتز توسط WiFi این دوربین پشتیبانی می شود ، همچنین امکان برقراری با دوربین از طریق بلوتوث نیز وجود دارد.  یکی از بهترین دوربین های بدون آینه سونی برای فیلمبرداری ، این دوربین می باشد که می توان با اطمینان در شرایط عکاسی در نور کم استفاده کرد.

 

دوربین Sony Alpha a7R IV

حرف R  موجود در انتهای دوربین ، رزولوشن بالای این دوربین را می رساند و به عنوان چهارمین نسخه از این دوربین ها ، دوربین سونی A7R IV ، بهترین دوربین بدون آینه سونی برای عکاسی های پرتره و حیات وحش که رزولوشن بالا دارند ، می باشد. اصولا زمانی که نیاز به چاپ عکس با سایز خیلی بزرگ است یا عکاس مجبور به کات کردن زیاد تصویر هست ، حسگرهایی با رزولوشن بالا کاربرد زیا د دارد.

در بین دوربین های میرولس سونی  ، دوربین سونی A7R IV ، حسگرهای فول فریم با بالاترین رزولوشن یعنی 61 مگاپیکسل Exmor R CMOS  استفاده شده است . این حسگر برای ثبت بهترین تصاویر خام ، با پردازشگر BIONZ X ترکیب شده. داینامیک رنج این دوربین 61 مگاپیکسلس به دلیل طراحی بدون فاصله یا Gapless سلول های این حسگر برابر 15 استاپ می باشد. برای عکاسی منظره این یکی از بهترین دوربین های بدون آینه سونی است و با آن می توانید ریزترین جزئیات ابرها را در کنار تاریکی های سایه به خوبی تفکیک کنید . در دوربین داینامیک رنج در هنگام فیلمبرداری هم به ضبط جزئیات عالی در تصاویر کمک می کند.

در دوربین A7R IV داینامیک رنج برابر با 14 استاپ است و ضمنا می تواند برای ضبط فیلم از تمامی سطح حسگر استفاده کند. البته حساسیت  ISO 100-32000 متعلق به این حسگر است که یک مقدار متوسط رو به بالا محسوب می شود و بیشتر از این هم با چنین رزولوشن بالایی ، نمی توان انتظار داشت.

 

در دوربین A7R IV امکان عکس برداری پی در پی 10 فریم بر ثانیه (هر فریم 61 مگاپیکسل) با استفاده از پردازشگر پرسرعت وچود دارد . که در جهان یکی از پرسریع ترین دوربین های بدون آینه است.

 

در این دوربین سیستم فوکوس از نوع هیبریدی است که تشخیص فاز آن 567 نقطه و تشخیص فوکوس آن 425 نقطه می باشد و 99.7 درصد کادر عمومی و 74 درصد کادر افقی فریم را پوشش می دهند.

 

همچنین در این دوربین ، تصاویری بسیار شفاف و درخشان با نسخه جدید منظره یاب الکترونیکی UXGA OLED Tru-Finder که دارای 5.67 میلیون نقطه با سرعت رفرش 120 فریم بر ثانیه میباشد ، به کاربر نمایش داده می شود.

یکی از بهترین دوربین های بدون آینه سونی برای فیلمبرداری ، دوربین سونی A7R IV  می باشد که امکان فیلمبرداری با رزولوشن 4k سرعت 30 فریم بر ثانیه را دارد و فیلم های این دوربین دارای سمپلینگ 4:2:2 8-bit است . راه های ارتباطی این دوربین ، پشتیبانی از دو کارت حافظه (هردونوع  UHS-II) ، درگاه های ورودی و خروجی صدا برای میکروفون و هدفون ، درگاه HDMI D یا میکرو و درگاه های USB Type-C می باشد.

نهایتا امکان عکسبرداری حدود 530 شات با باطری NP-FZ100 در هر بار شارژ وجود دارد.

دوربین Sony A7C

برای عکاسی خبری و خیابانی ، دوربین A7C را می توان بهترین دوربین بدون آینه سونی درنظر گرفت. این دوربین با وجود حسگری فول فریم ، اندازه ای در حد دوربین های  بدون آینه سایز کوچک این شرکت دارد.

حسگر این دوربین با رزولوشن 24.2 مگاپیکسل از نوع Exmor R BSI CMOS است که هم برای عکاسی و هم فیلمبرداری روزمره کاملا مناسب است.

سونی از پردازشگر BIONZ X در این دوربین استفاده کرده و داینامیک رنج عکس های این دوربین به لطف همین پردازشگر برابر 15 استاپ می باشد. در این دوربین حساسیت ازISO 100 تا 204800 می رسد ، یعنی در هنگام عکاسی در شب هم می توانید روی عکس های بدون فلاش با اطمینان حساب کنید.

لرزشگیر مکانیکی که روی حسگر این دوربین  مانند اغلب دوربین‌های بدون آینه سونی  وجود دارد ، می تواند لرزش را تا 5.5 استاپ در5 محور فضایی خنثی نماید.

693 نقطه فوکوس در ماژول فوکوس این دوربین وجود دارد و در هنگام فیلمبرداری هم به واسطه طراحی هیبریدی آن از 425 نقطه فوکوس تشخیص کنتراست استفاده می کند. و به این ترتیب می توانید عمل فوکوس را به سرعت روی سوژه های در حال حرکت انجام دهید. البته در این دوربین قابلیت دنبال کردن سوژه و قفل کردن فوکوس روی چشم سوژه وجود دارد.

مانند دوربین های مشهور رنج فایندر ، سبک طراحی این دوربین قدیمی است و در گوشه کناری بدنه ، منظره یاب آن قرار گرفته است.

تصویری کاملا شفاف از تصویر روبرو به واسطه منظره یاب الکترنیکی OLED با رزولوشن 2.36 میلیون نقطه نمایش داده می شود و البته می توانید از نمایشگر 3 اینچی استفاده کنید که بصورت کامل رو به بیرون برخلاف اغلب دوربین های بدون آینه باز می شود.

این دوربین با رزولوشن UHD 4K فیلمبرداری می کند و امکان ضبط ویدئوهای اسلوموشن 120 فریم بر ثانیه در صورت کاهش رزولوشن آن به Full HD 1080p وجود دارد. سمپلینگ این دوربین برابر 4:2:0 8-bit است البته می توانید از سمپلینگ 4:2:2 8-bit هم در صورتیکه که تصاویر را از طریق HDMI به رکورد جانبی ارسال می کنید استفاده کنید.

حس پایداری دوربین از طریق بدنه آلیاژ منیزمی این دوربین ایجاد می شود و امکان عکاسی 740شات (هنگام استفاده از نمایشگر) به واسطه باطری NP-FZ100 در این دوربین وجود دارد. عدم پشتیبانی از دو کارت حافظه به دلیل اندازه کوچک بدنه دوربین از اشکلات این دوربین می باشد. البته همین یک درگاه کارت حافظه ، از کارت های SD UHS-II پشتیبانی می کند.

 

دوربین Sony Alpha a6600

بهترین دوربین بدون آینه سونی با حسگر غیر فول فریم که تاکنون معرفی شده دوربین a6600 است.

این دوربین دارای حسگری با ابعاد APS-C است البته برخلاف تمام دوربین هایی که تا اینجا معرفی کردیم که گاهی اوقات به اختصار آن را هاف فریم می نامند.

تکنولوژی Exmor CMOS سونی قابل استفاده توسط حسگر کوچک 24.2 مگاپیکسلی است و می تواند ویدئوهایی با داینامیک رنج 16-bit  و عکس های خام 14-bit را به لطف پردازشگر پرسرعت BIONZ X سونی ثبت کند.حساسیت این حسگر از ISO-100 تا 32000 گسترش می یابد و امکان عکاسی با سرعت 11 فریم بر ثانیه با رزولوشن کامل و فوکوس نورسنجی خودکار را دارد.

سونی از تکنولوژی فوکوس 4D در این دوربین استفاده کرده است . دوربین آلفا a6600 می تواند در زمانی کمتر از 0.02 ثانیه با استفاده از ماژول فوکوس 4D با پوشش تقریبا 100 درصد از سطح حسگر از 425 نقطه فوکوس تشخیص فاز و همین تعداد نقطه فوکوس تشخیص کنتراست ، روی سوژه فوکوس کند.و این یکی از سریع ترین سیستم های فوکوس هیبریدی است.

در این دوربین هم درحالت AF-S و هم در حالت AF-C قابلیت قفل کردن و دنبال کردن سوژه ، تشخیص چشم (چه انسان و چه حیوانات ) وجود دارد و جالب تر اینکه هم در حالت عکاسی و هم فیلمبرداری تمامی مدهای فوکوس دوربین در دسترس هستند.

Mirrorless camera

البته شما می توانید از قابلیت Focus Peaking دستی در کنار فوکوس خودکار بسیار پیشرفته هم استفاده کنید در این حالت برا اینکه بتوانید محدوده فوکوس را بخوبی مشاهده کنید دوربین می تواند لبه های فوکوس شده در حالت MF را هایلایت کند.

این دوربین هم داری لرزشگیرروی حسگر می باشد همانند اغلب دوربین های سونی ، که این لرزشگیر 5 محوره دوربین برای اینکه بتوانید تصویر بدون لرزشی را ثبت کنید ، در همه شرایط حتی زمان استفاده از  لنز‌های سازندگان دیگر (به جز لنز‌های سونی) در دسترس است و می‌تواند در شرایط نوری پیچیده به شما کمک کند.

 

از دیگر امکانات فوق العاده این دوربین می توان به بدنه عایق بندی شده ، منظره یاب چشمی OLED با تکنولوژی XGA Tru-Finder و رزولوشن 2.36 میلیون پیکسل ، نمایشگر 3 اینچی لمسی که می تواند به صورت 180 درجه به بالا بچرخد، درگاه های ارتباط صوتی هدفون و میکروفون  3.5 mm و باطری NP-FZ100 که با هر بار شارژ امکان ثبت بیش از 800 عکس را به دوربین می دهد ، اشاره کرد.

دوربین Sony Alpha a6400

اگرچه بهترین دوربین بدون آینه سونی در رده APS-C را می توان دوربین a6600 درنظر گرفت ولی بسیاری از امکانات این دوربین با قیمت پایین تر با دوربین A6400  در اختیار شما گذاشته می شود.

برای vLoggerها  و حتی عکاسان حرفه ای ، این دوربین یکی از بهترین و مناسب ترین گزینه های سونی محسوب می شود. سونی برای اینکه تصاویری بسیار با کیفیت و با گستره حساسیت ISO 100 تا 102400 را در اختیار کاربران قرار دهد در این دوربین هم از همان ترکیب آشنای حسگر 24.2 مگاپیکسل Exmor CMOS و پردازشگر پرسرعت BIONZ X استفاده کرده.

با همین پردازشگر با رزولوشن 4K و سرعت سینمایی 24 فریم بر ثانیه ، دوربین سونی a6400 می تواند هم فیلمبرداری کند و در صورت کاهش رزولوشن به Full HD 1080p سرعت اسلوموشن 120 فریم بر ثانیه با امکان خوانش ، سرتاسر حسگر هم در دسترس هستند. البته برای فیلمبرداران صرفا رزولوشن بالا و اسلوموشن نیست که ممکن است جذاب باشند.در این دوربین ضبط با تکنولوژی های HLG یا Hybrid Log-Gamma که از نمایشگرهای HDR پشتیبانی می کند یا کار با پروفایل های رنگی خام  S-Log2  و S-Log3 برای ویرایشگرهایی که قصد دارند تا ترکیب رنگ های خاص روی ویدیوهایشان ایجاد کنند ، دیده می شود.

Mirrorless camera

سرعت دوربین a6400 بسیار بالا است. بطوریکه با سرعت 11 فریم برثانیه این دوربین می تواند عکسبرداری کند و تا 116 عکس JPEG یا 46 عکس خام ، بافر آن گنجایش دارد. در نتیجه می توانید از مسئله از دست ندادن هیچ صحنه ای اطمینان حاصل کنید. در فایل های خام این دوربین ، علیرغم حسگر کوچک دوربین ، عمق رنگ برابر 14-bit  است و برای ویرایشگرهای فایل های خام این موضوع می تواند خبر خوبی باشد.

در این دوربین امکان فوکوس روی چشم هم در حالت عکاسی و هم در حالت فیلمبرداری به دلیل سیستم فوکوس  4D  سونی همانند A6600 وجود دارد.

این دوربین می تواند برای فیلمبرداری از خود همانند مدل A6600 به صورت 180 درجه رو به بالا باز شود. به طور کلی این دو دوربین a6600 و  a6400 به لحاظ امکانات مشترک هستند و دوربین  a6400 نسخه ارازن تری از a6600  محسوب می شود.

دوربین Sony A6100

ارزان بودن قیمت دوربین سونی a6100 باعث شده تا این دوربین را در لیست بهترین دوربین های بدون آینه سونی قرار بگیرد و همچنین یکی از بهترین دوربین های میرولس در رده قیمتی خود در بین برندهای دیگر شناخته شود.

در طراحی دوربین سونی a6100 از یک حسگر 24.2 مگاپیکسلی Exmor CMOS  و یک پردازشگر BIONZ X استفاده شده است. در این دوربین قایلیت عکاسی با حساسیت ISO 100-32000 را با فایل های خامی با عمق رنگ 14-bit به وسیله پردازشگر آن وجود دارد و با دوربین می توان با سرعت 120 فریم هم در صورت کاهش رزولوشن به Full HD 1080p  فیلمبرداری کرد.

دردوربین a6100 در صورت استفاده از رکورد جانبی ، عمق رنگ می تواند تا  4:2:2 8-bit افزایش یابد و جالب تر اینکه هیچ محدودیتی از نظر محدودیت زمان ضبط در این دوربین وجود ندارد. یعنی شما می توانید به صورت پیوسته تا زمانی که کارت حاقظه تان پر شود با آن فیلم بگیرید.

سونی در این دوربین از همان ماژول فوکوس a6600 استفاده کرده است و به همین دلیل همانند بهترین دوربین های بدون آینه سونی ، امکان فوکوس پرسرعت در شرایط مختلف با این دوربین در رده APS-C است.

Mirrorless camera

 

در این دوربین ، منظره یاب الکترونیکی SVGA Tru-Finder ،   1.44 میلیون نقطه ای است و نمایشگر آن 3 اینچی و بصورت لمسی و رزولوشن 921 هزار نقطه ای طراحی شده است که رو به بالا و به طور کامل می تواند بچرخد. به این ترتیب می توانید کاردبندی خودتان را حین فیلمبرداری یا عکاسی سلفی در نمایشگر ببینید.

تکنولوژی Touch Focus توسط نمایشگر این دوربین پشتیبانی می شود. یعنی میتوانید نقطه فوکوس را با کشیدن انگشت روی صفحه نمایش خاموش دوربین ، کنترل کنید.

باطری این دوربین کمی ضعیف تر از بهترین مدل های سونی و از نوع باطری NP-FW50 است که تنها 420 شات در حالت استفاده از نمایشگر ، دوام دارد و در صورت استفاده از منظره یاب کمتر هم می شود.

از درگاه های موجود روی این دوربین می توان به درگاه های ارتباطی HDMI D ، USB یا میکرو ، میکروفون 3.5 mm و کفشک فلاش روی دوربین اشاره کرد.

ناگفته نماند که این دوربین تنها از یک کارت حافظه همانند اغلب دوربین‌های بدون آینه کوچک سونی، استفاده می کند  که البته از تکنولوژی UHS-I پشتیبانی می‌کند.

جمع بندی

در بین دوربین های موجود در بازار ، دوربین های بدون آینه سونی همواره از بهترین و قویترین دوربین ها بوده اند و اغلب این دوربین ها دارای امکاناتی بسیار بیشتر نسبت به هم رده های خود در برندهای دیگر و به لحاظ قیمت هستند . همین موضوع باعث می شود تا برخی از مدل ها مانند  A7R II یا A7R III یا  A7S II با وجود به بازار آمدن مدل های بعدی همچنان مشتریان زیادی در بازار داشته باشند.