عکاسی پیاپی
عکاسی پیاپی

Burst Modeیا عکاسی پی در پی “یکی دیگر از قابلیت های دوربین های دیجیتال است که امکان ثبت بدون مکث عکس را یکی بعد از دیگری به صورت متوالی در اختیار کاربر قرار می دهد  که حالتی در دوربین‌های حرفه‌ای و گوشی‌های موبایل است که در آن تا وقتی انگشت‌تان را از روی شاتر بر نداشته باشید، دوربین به گرفتن عکس ادامه می‌دهد سرعت عکاسی(تعداد  فریم های ثبت شده در ثانیه) کاملا به نوع و مدل دوربین بستگی خواهد داشت. fps(تعداد فریم های ثبت شده در ثانیه) در واقع  با در نظر گرفتن  عملکرد آزادسازی دکمه شاتر و سرعت پردازش تصویر   گفته تعیین می شود.تعداد فریمی  که در ثانیه ثبت می شود به اندازه بافر (حافظه موقت) همان محلی که تصاویر قبل از پردازش نگه داشته می شوند، بستگی دارد. کاربرد این حالت عکاسی برای مواقعی است که می‌خواهید از اجسام در حال حرکت ، عکس‌های شفاف بگیرید؛ به عنوان مثال از رویداد‌های ورزشی یا حیات وحش که در آن حیوانات با سرعت زیادی در حال حرکت هستند نتیجه‌ی ایجاد این دنباله‌ی تصاویر، افزایش شانس گرفتن یک عکس مناسب در زمان‌بندی درست از سوژه موردنظر است. عکاسی پیاپی در بسیاری از مواقع واقعا کارآمد و مفید است. ولی اگر بخواهیم جوابی کوتاه به این پرسش بدهیم که چه زمانی بهتر است از عکاسی پیاپی استفاده کرد، باید بگوییم هر وقت گرفتن تنها یک عکس ریسک بالایی داشته باشد.

هنگام شروع عکاسی پیاپی زمان زیادی برای فکرکردن نخواهید داشت بنابراین باید یسری تنظمات تعین کرد

اینکه پس زمینه چطور باشد  کاملا مات و بدون فوکوس، یا اینکه روی سوژه خاصی فوکوس شده باشد

کجا باید بایستید؟ چه فاصله کانونی را در نظر بگیرید و دیافراگم باید روی چه عددی تنظیم شده باشد؟

می‌خواهید حرکت را چگونه به تصویر بکشید؟ همه چیز فریز شده باشد، یا می‌خواهید حرکت را با موشن بلر نشان دهید؟ بسته به انتخابی که دارید باید سرعت شاتر و ایزوی مناسبی در نظر بگیرید.

چه زمانی بهتر است از عکاسی پیاپی استفاده کرد؟

زمان‌بندی می‌تواند باعث خراب یا عالی شدن یک عکس شود. دانستن این که چه موقع دکمه‌ی شاتر را فشار می‌دهید، ضروری است. اکثر دوربین‌ها از ابزار دیگری برای کمک به این موضوع استفاده می‌کنند و آن‌هم حالت عکاسی پی در پی (Burst Mode) است.

by نورنگار on Apr 29Rating: 5.0عکاسی پی در پی دوربین شما را از حالت تک شات به دنباله‌ای از تصاویر چند شات تبدیل می‌کند. این ویژگی اغلب برای عکاسی اکشن مورد استفاده قرار می‌گیرد.زمان‌بندی می‌تواند باعث خراب یا عالی شدن یک عکس شود. دانستن این که چه موقع دکمه‌ی شاتر را فشار می‌دهید، ضروری است. اکثر دوربین‌ها از ابزار دیگری برای کمک به این موضوع استفاده می‌کنند و آن‌هم حالت عکاسی پی در پی (Burst Mode) است.

عکاسی پی در پی دوربین شما را از حالت تک شات به دنباله‌ای از تصاویر چند شات تبدیل می‌کند. این ویژگی اغلب برای عکاسی از صحنه‌های اکشن مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما می‌تواند به دیگر زمینه‌های عکاسی هم کمک کند که می‌توان به عکسی از لبخند در یک چهره اشاره کرد.

در این مطلب نحوه‌ی استفاده از حالت عکاسی پی در پی را در دوربین‌های DSLR، بدون آینه یا دیگر دوربین‌های حرفه‌ای توضیح خواهیم داد. بسیاری از گوشی‌های هوشمند هم از چنین حالتی برخوردار هستند و می‌توانید به‌ صورت خودکار از آن‌ها استفاده کنید که البته در این مطلب بحث ما نخواهد بود.

حالت عکاسی پی در پی چیست و چه زمان باید از آن استفاده کنیم؟

حالت عکاسی پی در پی یا حالت عکاسی پشت سر هم، بیش از یک عکس را شامل می‌شود. با فعال بودن این تنظیمات، دوربین به عکس‌برداری ادامه خواهد داد این کار تا زمانی ادامه پیدا می‌کند که دکمه‌ی شاتر را رها کرده یا بافر حافظه داخلی دوربین پر شود. به هر حال هرکدام از این اتفاقات اول از همه روی دهد، تهیه‌ی عکس‌های پشت سر هم توسط دوربین متوقف می شود.

نتیجه‌ی ایجاد این دنباله‌ی تصاویر، افزایش شانس گرفتن یک عکس مناسب در زمان‌بندی درست از سوژه موردنظر است.

حالت عکاسی پی در پی ابزار بزرگی است، اما شما باید بدانید که چه زمانی از این تنظیم استفاده کرده و چه زمانی این حالت را بیخیال شوید و از حالت تک شات استفاده کنید.

دوربین‌های دیجیتالی دیگر مثل سابق محدودیتی در زمینه‌ی تعداد عکاسی ندارند، اما عکاسی پی در پی می‌تواند سریعا کارت حافظه شما را پر کرده و بعدا هم فضای قابل توجهی از هارد کامپیوتر شما را اشغال کند.

سوژه های ثابت نیازی به عکسبرداری پیاپی ندارند این حالت فضای زیادی را اشغال می‌کند. البته یک استثنا وجود دارد و آن‌هم استفاده از حالت عکاسی پی در پی همراه با حالت براکت است.

دومین نکته این است که باید بدانید دوربین شما توانایی کنترل چند عکس را در واحد زمان دارد؟ برخی از دوربین‌های رده بالا می‌توانند صدها عکس پشت سر هم تهیه کنند، اما دوربین‌هایی را هم داریم که تنها چند ثانیه بعد از فعال بودن این حالت، متوقف می‌شوند.

اگر دوربین شما در دسته‌ی دوم قرار می‌گیرد و حداکثر عملکرد یک ثانیه بعد از فشار دادن دکمه‌ی شاتر رخ دهد، شما آن شات را از دست خواهید داد.

داستن قابلیت‌های حالت عکاسی پشت سر هم دوربین بسیار مهم است. سه جنبه را باید در این راستا در نظر داشته باشید. اولین جنبه این است که دوربین شما چقدر سریع است.

به‌عنوان مثال، دوربین سونی a9 می‌تواند با نرخ ۲۰ فرم بر ثانیه عکاسی کند و بدین معنی است که ۲۰ عکس در یک ثانیه تهیه خواهد کرد. دوربین های DSLR ارزان قیمت معمولاً حداکثر سرعت 6 فریم در ثانیه دارند

سوم اینکه شما باید بدانید که بافر دوربین شما چقدر است. این خصوصیات نشان می‌دهد که قبل از کند یا متوقف شدن دوربین، دوربین موفق به گرفتن چند عکس خواهد شد و این تصاویر در چه تعدادی با موفقیت روی بافر و سپس کارت حافظه ذخیره‌سازی می‌شوند.

رایانه داخل دوربین دیجیتالی فقط می‌تواند تعداد اطلاعات خاصی را در یک زمان پردازش کند. هنگامی که بافر پردازنده پر شد، عکاسی پی در پی متوقف می‌شود، تا ابتدا تصاویر قبلی روی کارت حافظه ذخیره شده و بافر خالی شود.

فایل‌های RAW بسیار حجیم هستند و در هنگام گرفتن شات‌های پی در پی با این فرمت، بافر سریع تر از زمانی پر می‌شود که از فرمت JPEG استفاده می‌کنید. به‌عنوان مثال، یک دوربین ممکن است بتواند ۲۰ عکس با فرمت RAW به‌صورت پی در پی تهیه کند، اما این میزان با فرمت JPEG به تعداد ۲۰۰  عکس خواهد بود.

به‌خاطر اینکه در بیشتر زمینه‌های عکاسی، استفاده از حالت فوکوس خودکار ضروری است، نمی‌توان آن را در عکاسی پی در پی غیرفعال کرد. این موضوع از این نظر اهمیت دارد که برخی از دوربین‌ها قوانینی را در زمینه‌ی ارائه سرعت بالای عکاسی Burst Mode دارند و مواردی را می‌بینیم که بیشترین سرعت این حالت هنگام استفاده از اتوفوکوس پیوسته، فراهم نمی‌شود.

سایر دوربین‌ها برخی از ویژگی‌ها را به‌دلیل دست یافتن به سرعت بالای حالت Burst غیرفعال یا محدود می‌کنند. به‌عنوان مثال، دوربین‌های نیکون زد و زد 7 اجازه دسترسی کامل به منظره یاب در سرعت بالای حالت Burst Mode را نمی‌دهند.

حالت عکاسی پی در پی می‌تواند یک ابزار عالی برای تهیه‌ی عکس و جلوگیری از از دست رفتن اطلاعات هنگام پلک زدن شود. این حالت برای عکاسی پرتره به‌کار می‌رود، اما عکاسان باید مراقب باشند که بیش از حد به این حالت وابسته نشده و همیشه دقت را به‌جای استفاده از این حالت به‌کار ببرند.

در حالی که عکاسی پی در پی تصاویر زیادی را تهیه می‌کند، گاهی باید توجه داشته باشید که در حین عملیات حتما فوکوس را دوباره تنظیم کرده و اجازه ندهید که نقطه کانونی مناسب عکس از دست شما در برود.

برای تنوع بیشتر حالت عکاسی پی در پی، می‌توانید تمظیمات دوربین را تغییر دهید. در نظر داشته باشید که همیشه این مورد را در نظر داشته باشید که استفاده از حالت عکاسی پی در پی جایگزینی برای استفاده از چشم برای استفاده از یک راه ایده‌پردازانه بهبود کیفیت تصاویر نیست.

چگونه از حالت عکاسی پی در پی استفاده کنیم؟

استفاده از حالت عکاسی پی در پی بسیار ساده است. فقط کافی است که تنظیمات این حالت را در دوربین خود پیدا کرده و محدودیت‌های دوربین خود را هم بفهمید.

1)کارت حافظه خود را بررسی کنید

آیا می‌دانید که کارت حافظه شما می‌توانید مانعی برای رسیدن دوربین به حداکثر سرعت خود شود؟ به‌همین دلیل شما باید اطمینان حاصل کنید که از یک کارت حافظه سریع استفاده می‌کنید. در غیر این‌صورت، دوربین قادر نخواهد بود که به‌سرعت تصاویر گرفته شده را ذخیره‌سازی کند. با این کار گویا شما یک دمپر برای رسیدن به بالاترین سرعت حالت Burst قرار می‌دهید یا در عکس قضیه، با استفاده از یک کارت حافظه کند، سرعت بافر را هم تحت تاثیر قرار خواهید داد. برای عکاسی در حالت پشت سر هم، می‌توانید از یک کارت حافظه کلاس ۱۰ یا USH کلاس ۱ استفاده کنید. کارت حافظه کلاش ۱۰ از یک داره شماره ۱۰ در جلوی کارت حافظه SD برخوردار است. شماره کلاس UHS هم در طرف دیگر ماجرا، می‌تواند به‌جای نوشتن دایره‌ای اطلاعات، از حالت U استفاده کند.

کارت‌های SD آهسته گزینه‌های مناسبی برای دوربین‌های با وضوح پایین هستند. اگر به‌جای JPEG در حالت عکاسی پی در پی، از فرمت RAW استفاده می‌کنید، یا در حال استفاده از یک دوربین دیجیتالی پیشرفته هستید، می‌توانید یکی از سه کارت معرفی شده برتر را تهیه کنید.

2)حالت Drive Mode را از تکی به مداوم تغییر دهید

عکاسی پی در پی را به‌راحتی می‌توانید فعال کنید، ابتدا باید آن را پیدا کنید. بسیاری از دوربین‌های DSLR و دوربین‌های بدون آینه برای دسترسی به این ویژگی، از یک میانبر استفاده می‌کنند.

میانبر گاهی توسط یک آیکون که چندین مستطیل با هم همپوشانی دارند، تعیین می‌شود. نماد میانی در ردیف پایین منوی دوربین هم وجود دارد که شکل و شمایل مشابهی در دوربین‌ها دارد.

در برخی از دوربین‌ها عکاسی پی در پی به‌طور خلاصه CL و CH نامیده می‌شود. یک تایمر خودکار هم روی شماره‌گیر دوربین وجود دارد. برخی از دوربین‌ها هم از میانبر دکمه‌ای استفاده می‌کنند که به‌سادگی با عنوان Drive مشخص شده است.

در بعضی از دوربین‌ها یک شماره‌گیر وجود دارد که حالت عکاسی پی در پی توسط آن تنظیم می‌شود، برخی از دیگر هم یک دکمه اختصاصی دارند و می‌توانید از کلید‌های جهت‌دار برای این منظور استفاده کنید.

اگر نماد پشتیبان را در میانبر فیزیکی مشاهده نمی‌کنید، این تنظیم را احتمالا در منوی سریع دوربین یا منوی کامل در کنار سایر گزینه‌های عکس‌برداری خواهید یافت.

در بخش تنظیمات منو باید به‌دنبال Burst Mode یا Continuous Shooting باشید.

بسیاری از دوربین‌ها بیش از یک حالت عکاسی پی در پی دارند، غلبا یکی از آن‌ها با سرعت بالا و دیگری این قابلیت را با سرعت پایین ارائه خواهد کرد. حالت سرعت بالا عکس‌های بیشتری را در واحد زمان ذخیره می‌کند. اما برای استفاده از این حالت باید ابتدا مطمئن شوید که دوربین شما قابلیت فوکوس اتوماتیک یا دیگر ویژگی‌های دوربین را همانند دسترسی به منظره یاب، محدود نخواهد کرد.

برخی از دوربین‌ها محدودیت‌های زیادی برای ارائه حالت عکسی پشت سر هم دارند. برخی دیگر هم هیچ محدودیتی ارائه نمی‌کنند. این‌ها عوامل مهمی هستند که حتما باید هنگام استفاده از این حالت از دوربین خود اطلاع داشته باشید.

عکاسی پی در پی در حالت سرعت پایین محدویتی ندارد و کارت حافظه را هم به‌سرعت پر نمی‌کند. اما دوربین شما نیز نمی‌تواند با حداکثر سرعت توانایی خود، عکس بگیرد.

3)از حالت فوکوس مناسب استفاده کنید

درست فوکوس کردن، یکی از نکات مهم در عکاسی متوالی میباشد.معمولا عکاسان مبتدی معمولا قادر به فوکوس روی سوژه‌های در حال حرکت نیستند یا این که دوربین را در حالت اشتباهی می‌گذارند.

بهترین روش برای فوکوس صحیح در عکاسی متوالی این است که روی محل عبور سوژه در کادر فوکوس کنید.این در واقع یک نوع پیش‌بینی است. در این شرایط توصیه شده که فوکوس را از حالت اتوماتیک برداشته و حالت دستی را فعال کنید.

اگر سوژه در حال حرکت به سوی دوربین شماست یا از آن دور می‌شود، چار‌ه‌ای جز استفاده از فوکوس اتوماتیک نخواهید داشت.

بسیاری از دوربین‌های عکاسی دارای سه حالت فوکوس هستند:

  • Single Autofocus که در آن نقطه فوکوس تعیین شده و سپس قفل می‌شود (One-Shot AF در دوربین‌های کانن و AF-S در دوربین‌های نیکون)
  • Continuous Autofocus که به طور پیوسته سوژه‌های در حالت حرکت را تعقیب می‌کند ( AI Servo در دوربین‌های کانن و AF-C در دوربین‌های نیکون)
  • Hybrid Autofocus که ترکیبی از دو حالت بالاست؛ سوژه تعقیب می‌شود اما دوربین تلاش می‌کند که فوکوس روی آن ثابت باشد (AI Focus در دوربین‌های کانن و AF-A در دوربین‌های نیکون)

برای عکاسی متوالی توصیه می‌کنیم که حتما از حالت دوم استفاده کنید چرا که حالت اول و سوم مطمئنا شما را اذیت خواهند کرد.

اما در نهایت، باید حواستان به دیافراگم هم باشد. اگر f را حول و حوش ۸ در نظر بگیرید، به احتمال زیاد در خروجی‌هایتان هیچ مشکلی نخواهید داشت. داشتن عمق میدان بیشتر به این معناست که اگر دوربین برای لحظه کوتاهی هم فوکوس را از دست بدهد، سوژه همچنان شفاف خواهد بود.

حالت عکاسی متوالی مناسب را به کار بگیرید

دوربین شما نمی‌تواند تا ابد به طور پیوسته عکاسی کند، مگر آنکه از دوربین‌های ورزشی خاص استفاده کنید که آن‌ها هم در عکاسی پیاپی بالاخره با کاهش سرعت مواجه می‌شوند.

اما اگر برای یک بازه زمانی خیلی کوتاه، مثلا چند ثانیه تعداد زیادی عکس می‌خواهید، از حالت نرمال Burst Mode استفاده کنید. در این صورت شانس زیادی برای رسیدن به تصویر دلخواه‌تان خواهید داشت.

اما بر عکس اگر بازه زمانی عکس گرفتن‌تان طولانی باشد، حتما چک کنید که آیا دوربین‌تان حالت عکاسی متوالی با سرعت پایین هم دارد یا نه. تعداد کثیری از دوربین‌های عکاسی یک حالت سه فریم بر ثانیه دارند که بازه زمانی طولانی تر از حالت نرمال Burst Mode را در بر می‌گیرد و این یعنی تعداد عکس‌های بیشتری می‌توانید بگیرید.

در نهایت فرمت خروجی‌ها هم موضوعی است که باید به آن توجه داشته باشید. طبیعتا فرمت پیشنهادی ما برای عکاسی، فرمت RAW است اما برای عکاسی متوالی شاید بهتر باشد که از فرمت JPEG استفاده کنید. در این صورت فضای بیشتری برای گرفتن عکس‌های بیشتر در اختیار خواهید داشت.

آماده شوید و در لحظه مناسب، شاتر را بفشارید

همه چیز را تنظیم کردید؟ بسیار خب. حالا وقت عمل فرا می‌رسد.

در یک بازه زمانی چند ثانیه‌ای ممکن است اتفاقات زیادی بیفتد. بنابراین باید برای عکاسی تحت هر شرایطی کاملا آماده باشید:

پیش از شروع عکاسی، سوژه را از درون لنز دنبال کنید. این که در ذهن تصوری از سرعت و جهت حرکت سوژه‌تان داشته باشید به آمادگی‌تان برای گرفتن عکس کمک بزرگی می‌کند.

سعی کنید کمی از سوژه‌تان سبقت بگیرید. به عبارت بهتر، کادرتان را کمی جلوتر از سوژه ببندید به طوری که فضای جلوی سوژه بزرگ‌تر از فضای پشت سر آن باشد.

وقتی که سوژه به کادرتان نزدیک شد، اولین شات را بگیرید. مطمئن شوید که پیش از رسیدن سوژه به نقطه دلخوا‌ه‌تان در کادر چندین عکس گرفته‌اید. اگر از کادر خالی عکس بگیرید باز بهتر از آن است که چند فریم خوب را پس از خارج شدن سوژه از دست بدهید.

تا زمانی که حرکت سوژه به پایان نرسیده یا عکاسی متوالی‌تان کند نشده، به عکاسی ادامه بدهید.

با رعایت این نکات، مطمئنا از خروجی‌هایی که می‌گیرید رضایت خواهید داشت.

هرگز دست از تمرین نکشید

شکی نیست که برای گرفتن عکس‌های خوب در عکاسی متوالی همه نیاز به تمرین دارند. بنابراین اگر عکس‌های اولیه‌تان خوب نبودند، ناامید نشوید و به تمرین ادامه بدهید.