لپ تاپ گیمینگ بخریم یا لپ تاپ معمولی.

امروزه با پیشرفت کامپیوترها برای هرکاری ، کامپیوتر مخصوصی طراحی شده است . یکی از انواع این کامپیوترها ، کامپیوترهای طراحی شده برای بازی هستند که تجربه بازی بسیارجذاب و واقعی را به واسطه دارا بودن  RAM،CPU و گرافیک بالا و دیگر امکانات، در اختیار گیمرها و بازیکنان قرار می دهد.

اما مردم امروزه تمایلی به کامپیوترهای شخصی ندارند و بیشتر به استفاده ازلپ تاپ ها گرایش دارند و به همین دلیل لپ تاپ های گیمینگ به بازرا عرضه شدند.

در طی سال های اخیر، لپ تاپ های گیمینگ پیشرفت قابل توجهی در انواع برندها داشته اند بطوریکه باید اطلاعات کافی از تک تک برندها جهت انتخاب و خرید مدل مناسب خود داشته باشید.البته برخی متعقدند حتی برای افرادی هم که علاقه ای به بازی کامپیوتری ندارند ،لپ تاپ های گیمینگ باز مفید می باشد.

لپ تاب گیمینگ چه تفاوتی با لپ تاپ معمولی دارد؟

معمولا افراد با هدف برطرف کردن بخشی از نیاز خود اقدام به خرید لپ تاپ می کنند. لذا لپ تاپ را باید براساس نیاز خود انتخاب کنند. یکی از سوالاتی که به هنگام خرید در ذهن اکثر افراد پیش میاد این است که لپ تاپ معمولی بهتر است یا لپ تاپ گیمینگ. تفاوت زیادی بین لپ تاپ های معمولی و گیمینگ وجود دارد. که اینجا به این موضوع می پردازیم.

در گذشته تفاوت های چندانی در لپ تاپ ها وجود نداشت اما امروزه تفاوت های عمده ای در انواع لپ تاپ ها با پیشرفت تکنولوژی و نیازهای متنوع کاربران به وجود آمده است.

سری خاصی از لپ تاپ های هر شرکت مخصوص بازی و گیمینگ می باشد که استقبال از لپ تاپ های گیمینگ دلیل این امر می باشد.افراد با توجه به اینکه اختلاف های زیادی در کیفیت تولید لپ تاپ های گیمینگ نسبت به سایرمدل ها وجود دارد ، بیشتر به تحقیق می پردازند و سپس اقدام به خرید می کنند.ما در ادامه به بررسی چند تفاوت  لپ تاپ های گیمینگ و معمولی می پردازیم:

تفاوت ساخت لپ تاپ های گیمینگ و معمولی

لپ تاپ هایی که دارای کیفیت بالاتری به نسبت لپ تاپ های معمولی هستند ، گزینه ی بهتری برای افرادی که قصد بازی کردن با لپ تاپ خود را دارند می باشد.موارد زیر از جمله تفاوت های لپ تاپ های گیمینگ با معمولی می باشد.

سرعت بالای لپ تاپ های گیمینگ مهمترین تفاوت این لپ تاپ ها با مدل معمولی آن ها می باشد. سرعت بالای لپ تاپ های گیمینگ به دلیل وجود پردازنده قوی در آن هاست. به همین دلیل برای اجرای بازی های سنگین مناسب می باشد. برای افرادی که قصد استفاده از برنامه های سنگین را دارند ،cpu قوی در لپ تاپ ها می تواند مناسب باشد.

laptop gaming

تفاوت سخت افزاری لپ تاپ های گیمینگ با لپ تاپ معمولی

تجهیزات و قطعات مورد استفاده در لپ تاپ ها یکی دیگر از تفاوت های این لپ تاپ ها می باشد. قطعات بسیار با کیفیت تری در لپ تاپ های گیمینگ به نسبت مدل معمولی آن ها بکار رفته شده است.از تفاوت مهم دیگر لپ تاپ تاپ های گیمینگ به نسبت لپ تاپ معمولی آن ها می توان به کارت گرافیک قوی، حافظه زیاد، کیفیت بالا تر تصویر و صدا و … اشاره کرد.

خنک کننده قوی لپ تاپ های گیمینگ از دیگر قطعات و تجهیزاتی است که باعث تفاوت لپ تاپ های گیمینگ با لپ تاپ معمولی شده است. لپ تاپ به واسطه خنک کننده داغ نمی شود و درنتیجه آسیبی به تجهیزات آن نمی رسد.

تفاوت پردازنده گرافیکی لپ تاپ های گیمینگ با معمولی

واحد پردازش گرافیکی مهمترین قطعه در لپ تاپ های گیمینگ می باشد.در بین لپ تاپ های موجود ، لپ تاپ های گیمینگ دارای بهترین کارت گرافیک می باشد.همچنین این لپ تاپ ها برای افرادی که به دنبال رندرو یا مهندسی هستند گزینه ی خوبی می باشد.

laptop gaming

فضای ذخیره سازی

در بیشتر لپ تاپ های گیمینگ از  ssdها به جای استفاده از هاردهای قدیمی و یا هاردهای معمولی با ظرفیت بالا استفاده می شود که باعث کاهش سرعت راه اندازی سیستم و اجرای بازی ها می شود. بطوریکه این تفاوت کاملا محسوس می باشد.

laptop gaming

فن و سیستم خنک کننده

از سیستم خنک کننده ویژه ای در لپ تاپ های گیمینگ استفاده می شود تا به قطعات هنگام اجرای بازی های سنگین که به سخت افزار بالایی نیاز دارند ، آسیب وارد نشود.در حالیکه در لپ تاپ های معمولی از یک فن ساده جهت خنک کردن پردازنده و گرافیک استفاده می شود.

کیبورد

طراحی خاصی در کیبوردهای لپ تاپ های گیمینگ وجود دارد. در واقع به مهندسی خاصی برای ساخت کیبوردی با سرعت عمل و دوام بالا نیاز است به گونه ای که بتواند زیردست یک گیمر دوام بیاورد. در بازی هایی همچون سیک شوتر، کیبورد حرفه ای نقش تعیین کننده ای دارد.در برخی مدل ها جهت دوچندان کردن هیجان کاربر از کیبوردهای هفت رنگ با نورپردازی جذاب استفاده می شود.

laptop gaming

باتری

یکی دیگر از تفاوت های لپ تاپ گیمینگ با مدل معمولی آن ، باترهایی با طول عمربالا می باشد. لپ تاپ های گیمینگ دارای باتری هایی با طول عمر بالاتر و قوی تر می باشد. که این امر باعث می شود که باتری لپ تاپ ها به راحتی خالی نشود و در نتیجه مدت زمان بیشتری بتوان با آن کار کرد.

دلیل فناوری مورد استفاده در این دو لپ تاپ یکی دیگر از تفاوت های آن ها می باشد در واقع ساخت لپ تاپ های گیمینگ به گونه ای می باشد که توانایی اجرای بازی هایی که قرار است در آینده ساخته شوند را داشته باشند.

laptop gaming

مزایای لپ تاپ های گیمینگ

لپ تاپ های گیمینگ جهت نمایش بازی ها با کیفیت و سرعت بیشتر دارای سخت افزاری با کیفیت هستند. از آنجاییکه مصرف باتری بازی های کامپیوتری بالا می باشد در نتیجه در ساخت لپ تاپ های گیمینگ به سرعت مصرف باتری توجه ویژه ای شده است. در ادامه به چند مزیت ویژه ی لپ تاپ های گیمینگ اشاره می شود:

لپ تاپ های گیمینگ و سرعت بالا

در دنیای امروزسرعت مهم ترین مسئله است حتما دقت کردین موقع روشن کردن لپ تاپ چند دقیقه طول می کشد تا سیستم روشن و آماده به کار شود ، این چند دقیقه انتظار می تواند آزار دهنده باشد که این مسئله در لپ تاپ های گیمینگ وجود ندارد در واقع ازلحظه ای که دکمه استارت را میزنید تا زمانی که سیستم آماده به کار شود تنها 30 ثانیه زمان میبرد. این مزیت برای افرادی که نیاز دارن در جلسه کاری خود لپ تاپ روشن و داده هایی را به اشتراک و نمایش بگذارند بسیار کارآمد و مفید است.دراصل تاخیر در بالا آمدن سیستم درجلسه ی کاری و منتظر نگه داشتن مشتری می تواند باعث شرمندگی شود.

موردی که باعث بالا رفتن سرعت درلپ تاپ های گیمینگ میشود وجود پردازنده یا cpuهای قوی در این لپ تاپ ها می باشد.به دلیل پردازش بازی های حجیم توسط پردازنده های لپ تپ های گیمینگ لذا این پردازنده ها دارای قدرت بیشتری هستند. این پردازنده ها برای اشخاصی که با برنامه های سنگین روی لپ تاپ خود کارمی کنند می تواند مفید و کارآمد باشد بطوزیکه سرعت عمل آن ها را افزایش می دهد.

لپ تاپ های گیمینگ و استفاده راحت

تمامی کاراهایی که یک لپ تاپ معمولی انجام می دهد ، توسط یک لپ تاپ گیمینگ نیزقابل انجام می باشد و خیلی از افراد ممکن است متوجه ی این قضیه نباشند .در واقع شما قادرید تمام نرم افزارهایی که احتیاج دارید به راحتی روی این لپ تاپ ها نصب و استفاده کنید. همچنین موضوع نگران کننده ای درمورد لپ تاپ های گیمینگ به لحاظ متفاوت بودن وجود ندارد و تنها موردی که آن ها را از لپ تاپ های معمولی متمایز می کند کیفیت بالای این لپ تاپ می باشد که باعث می شود این لپ تاپ ها کارآمدتر و مفیدتر باشد.

لپ تاپ های گیمینگ و با کیفیت بودن قطعات

همینطور که قبلا گفته شده ازآنجائیکه بازی ها درلپ تاپ های گیمینگ باید روان و با کیفیت بالا اجرا شود لذا این لپ تاپ ها دارای  قطعات باکیفیتی هستند. گرافیک ، پردازنده قوی ، حافظه بیشتر، کیفیت صدا و تصویر جزء این قطعات می باشد.

یکی دیگرازمزیت های بسیار خوب و جالب در این لپ تاپ ها وجود خنک کننده های بسیار پر قدرت می باشد که مانع از آسیب زدن به لپ تاپ می شود.بازی های یارانه ای معمولاباعث داغ شدن لپ تاپ می شود که در لپ تاپ های معمولی باعث آسیب دیدن قطعات مختلف می شود و دلیل استفاده ازسیستم های خنک کننده قوی در لپ تاپ های گیمینگ همین مسئله می باشد که در اینصورت به مشکل برنخواهید خورد.

laptop gaming

فناوری پیشرفته لپ تاپ های گیمینگ

ازآنجاییکه تکنولوژی رو به پیشرفت است لذا مدت زمان استفاده ازیک لپ تاپ معمولی  تا خارج شدن آن از گروه لپ تاپ ها زیاد طول نمیکشد و هر روز لپ تاپ ها با یک سری آیتم های جدید بروز می شوند.در مورد لپ تاپ های گیمینگ این موضوع متفاوت است.درواقع لپ تاپ های گیمینگ تنها برای امروز ساخته نمی شوند بلکه قابل استفاده برای بازی های بروزتر می باشد در نتیجه دیرتر از لپ تاپ های معمولی از رده خارج می شوند.به همین دلیل همه بازی ها و برنامه های جدیدی که پس از این لپ تاپ ها وارد بازار می شوند و حجم بالایی هم دارند بروی این لپ تاپ ها قابل نصب واجرا می باشند.

laptop gaming

لپ تاپ گیمینگ وعمرطولانی باتری

 یکی از ویژگی های بارز لپ تاپ های گیمینگ باتری قوی آن ها می باشد.در واقع دوام و کارایی بیشتری دراین باتری ها وجود دارد و می توانند مدت زمان طولانی تری کار کنند. که این موضوع برای افراد می تواند یک خبرخوب باشد. البته در زمان عادی و معمولی با انجام دادن بازی باطری خالی خواهد شد ولی در صورت کار با برنامه های معمولی بدون استفاده از شارژر تا حدودی می توان با آن ها  کارکرد.

laptop gaming

لپ تاپ گیمینگ و طراحی زیبا و صفحه کیبورد راحت

جای دست برای گیمرها باید نرم و پنبه ای باشد تا در صورت بازی طولانی دست احساس خستگی نکند . دکمه های کیبورد لپ تاپ نرم و دارای فاصله ی مناسبی می باشد و نیاز به فشار زیاد نمی باشد در نتیجه نرم تر از کیبوردهای دیگر می باشد.از آنجاییکه گیمرها عاشق بازی در تاریکی هستن ، کیبورد لپ تاپ های گیمینگ دارای نور پس زمینه می باشد که این موضوع علاوه بر جذابتر کردن لپ تاپ باعث میشه که گیمرها در تاریکی و یا نور کم کیبورد را ببینن و باعث افزایش سرعت آنها در بازی شود. در واقع در برد و باخت بازی کیبورد نقش سرنوشت سازی دارد.نور پس زمینه فقط در لپ تاپ های گیمینگ وجود دارد و این یکی از تفاوت های بین کیبوردهای گیمینگ و کیبوردهای معمولی می باشد البته کیبوردهای معمولی دوام کمتری نسبت کیبوردهای گیمینگ دارد.

laptop gaming

چگونه قدرت لپ تاپ گیمینگ خود را بسنجیم؟

از طریق بنچمارک که در ادامه به معرفی آن خواهیم پرداخت می توان  قدرت لپ تاپ گیمینگ خود را بسنجیم و قبل از خرید لپ تاپ ها را باهم مقایسه کرده تا بهترین خرید را داشته باشید.

بنچمارک لپ تاپ چیست؟

برای مقایسه موارد مختلف درهر زمینه باید ابزاری وجود داشته باشد تا بتوان بوسیله آن موارد را باهم مقایسه کرد. مثلا وقتی میگویم قدرت یک لپ تاپ خوب و قدرت یک لپ تاپ عالی است ما بطور کامل متوجه تفاوت سخت افزاری این دو لپ تاپ نیستیم . در نتیجه باید ابزاری برای سنجش دو لپ تاپ وجود داشته باشد تا بتواند به آنها نمره بدهد  که ما از طریق این نمره میتوانیم به مقایسه لپ تاپ های مختلف به لحاظ توان پردازشی و گرافیکی آن‌ها بپردازیم.

درنتیجه تست بنچمارک  دارای محبوبیت زیاد می باشد و کمک زیادی به کاربران در تشخیص لپ تاپ مناسب آن ها میکند. دقت داشته باشید که باید تست های یکسانی در مقاسیه بنچمارک لپ تاپ به روی دو لپ تاپ داشته باشید و مقایسه نتایج یک تست با تست دیگر فاقد اعتبار می باشد .

laptop gaming

بنچمارک لپ تاپ گیمینگ چیست؟

بازی کردن یکی از کارهایی است که برای آن حتما باید در خرید لپ تاپ قدرت لپ تاپ را درنظر گرفته و وسواس زیادی به خرج بدهیم. گرافیک بسیار بالایی در بازی های امروزه وجود دارد وبرای پردازش دیتای این بازی ها ، توان پردازشی زیادی نیاز است . در نتیجه سنجش قدرت یک سیستم و یا یک لپ تاپ برای بازی کردن بسیارمهم است که در این بخش به بررسی این موضوع می پردازیم.

بنچمارکرا  Heaven 4.0 را می توان از طریق این صفحه دانلود و نصب کرد. نسخه بیسیک بنچمارک بصورت رایگان دراختیار عموم می باشد که کار با این نرم افزار بسیار ساده و راحت می باشد. البته اگر در صورت نیاز به قابلیت های پیچیده تر و بیشتر باید نسخه های پولی بنچمارک تهیه شود.

در این برنامه برای پردازنده های گرافیکی مجزا بسیار خوب ، نمره ۶۰ فریم بر ثانیه یا بالاتر ارزیابی می شود وبرای اکثر پردازنده‌های گرافیکی یکپارچه نمره ۳۰ فریم بر ثانیه یا نزدیک به آن ارزیابی می شود.

در صورتیکه اعداد نتایج برای شما نزدیک این اعداد نیست ، شما باید تنظیمات گرافیک را بار دیگر به حالت متوسط یا پایین انتقال دهید و تست را بار دیگر انجام دهید. و درصورتیکه نتوانستید به اعداد بالا دست پیدا کنید شاید بهتر باشد رزولوشن تصویر را تغییر دهید.

درنهایت درصورتیکه لپ تاپ شما در حالت گرافیک پایین و رزولوشن HD بازهم عددی کمتر از 30 فریم بر ثانیه به دست می آورد به احتمال خیلی زیاد بروی لپ تاپ شما بازی های سطح بالا اجرا نخواهد شد. این برنامه را به دلیل اینکه بخش اعظمی ازاجرای خوب بازی ها به عهده کارت گرافیک می باشد ، می توانیم بنچمارک کارت گرافیک لپ تاپ بدانیم.

درواقع براحتی به کمک بنچمارک می توانید متوجه بشید که آیا لپ تاپ شما بازی های سطح بالا را اجرا می کند یا خیر.

و در صورت مثبت بودن پاسخ می توانید به راحتی متوجه ی حالت گرافیکی مناسب و رزولوشن صفحه نمایش مناسب برای بازی ها شوید. در نتیجه بنچمارک یک گزینه ی بسیار مناسب برای سنجش لپ تاپ ها می باشد.

laptop gaming

بهترین لپ تاپ های گیمینگ

بعداز توضیح لپ تاپ های گیمینگ در ادامه به معرفی چند لپ تاپ گیمینگ می پردازیم:

لپ تاپ 15.6 اینچی ایسوس مدل TUF Dash F15 FX516PM

یکی از محصولات بسیار خوب و کاربردی ASUS ، لپ تاپ 15.6 اینچی ایسوس مدل  TUF Dash F15 FX516PM می باشد. این لپ تاپ با توجه به وجود نمایشگر باکیفیت و سخت افزارهای پر قدرت برای گیمینگ ، طراحی ، برنامه نویسی ، تماشای فیلم و تصویر و کلا پردازش های محاسباتی و گرافیکی بسیار مناسب می باشد. ازمزیت های قابل توجه لپ تاپ TUF Dash F15  ایسوس می توان به طراحی زیبا و محکم ،نرخ به روز رسانی 144 هرتز، پردازنده های پرقدرت و غیره اشاره کرد.

لپ تاپ TUF Dash F15 ایسوس دارای ابعاد 19.9×252×360 میلی متر و وزن 2 کیلوگرم است.این لپ تاپ در عین حال محکم بودن دارای طراحی ظریف و زیبا می باشد.همچنین بسیار مقاوم در برابر ضربه های روزمره می باشد. نمایشگر این لپ با دارا بودن حاشیه های ظریف ، علاوه برارائه ی فضای بیشتر برای نمایش ، باعث می شود حواس پرتی کاربر به حداقل برسد.با توجه به طراحی و وزن لپ تاپ به راحتی می توانید لپ تاپ را درکوله قرار دهید و به هرجا می خواهید ببرید.

صفحه نمایش لپ تاپ 15.6 اینچ و از پنل IPS برخوردار می باشد.تصاویری با رزولوشن 1080×1920 پیکسل و Full HD توسط نمایشگر این لپ تاپ نمایش داده می شود.این لپ تاپ بواسطه نرخ به روز رسانی 144 و پشتیبانی از ویژگی Adaptive-Sync ، پارگی تصویرو تاخیر ورودی را به حداقل می رساند.در نتیچه تصاویر روان و همه جانبه در اختیار کاربران به خصوص گیمرها قرار می گیرد. برخورداری از پورت شبکه اترنت، پورت HDMI، پورت USB 3.2، پورت Thunderbolt، جک 3.5 میلی متری صدا، همچنین اتصال به شبکه بی‌سیم وای فای و بلوتوث ، از اتصالات و امکانات جانبی لپ تاپ TUF Dash F15 ایسوس می باشد.

این لپ تاپ دارای باتری  4 سلولی لیتیوم یونی می باشد که دارای ظرفیت 76 وات ساعت می باشد که با وجود این باتری می توانید بدون نیاز به شارژ ر ساعت‌های طولانی از لپ تاپ خود استفاده نمایید.

مدل Intel Core i7 مدل 11370H پردازنده این لپ تاپ می باشد که سرعت این پردازنده تا 4.8 گیگاهرتز می باشد و دارای حافظه کش 12 مگابیتی می باشد. لپ تاپ نیز دارای پردازنده گرافیکی GeForce RTX 3060 می باشد. حافظه‌ی گرافیکی این پردازنده از نوع GDDR6 با ظرفیت 6 گیگابایت می‌باشد. به کمک این لپ تاپ، می‌توانید بازی‌ و پردازش‌های سنگین را انجام دهید.

در لپ تاپ TUF Dash F15 FX516PM ایسوس از 16 گیگابایت حافظه‌ی رم به فرم DDR4 استفاده شده است. این مقدار ظرفیت رم تقریباً برای همه‌ی کاربران مناسب و مفید است. همچنین از یک حافظه‌ی SSD به فرم M.2 و پشتیبانی از رابط PCIe 3.0 و فناوری NVMe برخوردار می‌باشد. ظرفیت این حافظه 512 گیگابایت است.

laptop gaming

لپ تاپ 15.6 اینچی لنوو مدل IdeaPad gaming 3-15IHU6

یکی از محصولات رده بالا برند لنوو لپ تاپ گیمینگ Lenovo مدل IdeaPad Gaming 3 15IHU6 می باشد که برای کاربرهای گیمینگ و مهندسی و مالتی مدیا بسیار مناسب می باشد.

این لپ تاپ دارای صفحه نمایش 15.6 اینچی IPS و تکنولوژی ComfyView یا به عبارتی روکش مات می باشد که برای گیمینگ بسیار مناسب ی باشد. این لپ تاپ دارای قابلیت نمایش تصاویر با کیفیت Full HD و رزولوشن 1080*1920 پیکسل می باشد که تصاویر و رنگ ها با کیفیت وضوح بالا نمایش داده می شود. شما با کمک رفرش 60 هرتز در این لپ تاپ به راحتی می توانید در محیط های باز و پرنور از لپ تاپ بصورت روان استفاده کنید بدون اینکه کوچکترین تاری در تصویر وجود داشته باشد.

در این لپ تاپ از پردازنده نسل یازدهمی اینتل مدل Core i5 11300H با بازه فرکانسی 3.1 تا 4.4 گیگاهرتز به‌عنوان قلب تپنده استفاده شده است تا بتواند به راحتی فعالیت های درون سیستم را انجام دهد. لپ تاپ لنوو IdeaPad gaming 3-15IHU6 برای پردازش اطلاعات گرافیکی سنگین دارای پردازنده گرافیکی مجزای 4 گیگابایتی GEFORCE GTX 1650  و برای پردازش داده های گرافیکی ساده دارای  گرافیک مجتمع Intel Iris Xe Graphic  می باشد که همین دو مورد باعث شده تا این لپ تاپ دررده محصولات گیمینگ باارزش بالا قرار گیرد تا برای انجام بازی و حتی کارهای مهندسی و مالتی مدیا دارای عملکرد خوبی باشد.  8 گیگابایت رم DDR4 با فرکانس کاری 3200 مگاهرتز با قابلیت ارتقاء تا 16 گیگابایت و حافظه پر سرعت SSD از نوع NVMe با ظرفیت 512 گیگابایت با قابلیت ارتقاء برای این لپ تاپ در نظر گرفته شده است.

در طراحی کیبورد این لپ تاپ برای استفاده راحتر هنگام بازی ، فلش های جهت نما پایین تر از سایر دکمه های کیبورد قرار گرفته است . لنوو در این لپ تاپ از یک دوربین با کیفیت 720p و با قابلیت Camera Shutter جهت برقراری تماس‌های ویدئویی و شرکت در کنفرانس‌های آنلاین استفاده نموده تا پس از استفاده از امنیت دوربین اطمینان حاصل شود.

لپ تاپ لنوو IdeaPad gaming 3-15IHU6 دارای دو پورت  USB 3.2 Gen 1، یک پورت USB-C 3.2 Gen 1، پورت HDMI، پورت LAN گیگابیتی، جک 3.5 میلی‌متری و درگاه شارژ لپ‌‌تاپ است . همچنین لپ تاپ برای اتصال بی سیم دارای بلوتوث نسخه 5 و وا‌ی فای 6 دوبانده با سرعت بالا می باشد .همچنین در این لپ تاپ جهت پشتیبانی از آخرین نسخه ویندوز ، ماژول مجتمع  TPM 2.0 تعبیه شده است .

در این لپ تاپ از یک باتری سه سلولی با توان خروجی 45 وات ساعت استفاده شده است که با این باتری می تواند شارژ را تا 8 ساعت نگهداری کند . این باتری توسط یک آداپتور قدرتمند 135 واتی در سریع‌ترین زمان شارژ می‌شود.

laptop gaming

لپ تاپ گیمینگ ۱۵ اینچی لنوو Legion 5-X

یکی ازسری محصولات شرکت لنوو لپ تاپ گیمینگ ۱۵ اینچی لنوو Legion 5-Xمی باشد که در دسته بندی گیمینگ این برند قرار می گیرد.جنس قاب پشت دستگاه جهت افزایش مقاومت دستگاه در برابر ضربه و خط و خش ازجنس پلاستیک با کیفیت می باشد. یکی از مهم ترین ویژگی های دستگاه مات بودن قاب پشتی دستگاه می باشد که باعث می شود که کمتر جای انگشت کاربران روی قاب بماند. همچنین جنس قسمت زیرین دستگاه از نوع پلاستیک و دارای مقاومت خوبی می باشد وباعث می شود اثرانگشت به ندرت بروی قسمت باقی بماند.

قاب زیرین دستگاه از دو بخش تشکیل شده است که در بخش بالایی دستگاه دریچه‌های ورودی هوا به فن (که شرکت لنوو برای این بخش از دو عدد فن مجزا استفاده کرده است) و سیستم خنک کننده دیده می‌شود.اما در بخش دوم که بخش پایینی دستگاه است لوگو LEGION طراحی شده است.

این لپ دارای صفحه نمایش ۱۵.۶ اینچی می باشد که این صفحه نمایش نوع FULL HD با رزولوشن ۱۹۲۰×۱۰۸۰،روکش مات و پنل IPS  می‌باشد. دراین صفحه نمایش نرخ به روز رسانی 165 هرتزمی باشد که این یک عدد عالی می باشد. دارابودندر SRGB 100%  در صفحه نمایش این لپ تاپ از دیگر مزیت های این صفحه نمایش می باشد که گزینه بسیار خوبی برای افراد علاقمند به کارهای گرافیکی با حجم بالا می باشد .نرخ روشنایی در این صفحه نمایش همان 300 نیت است.

پردازنده لپ تاپ Legion 5 82JK0035AX نسل یازدهم شرکت اینتل یعنی مدل  Core i7 11800H می باشد. از مشخصات فنی این پردازنده می توان به فرکانس پایه درCPU ۲.۳ گیگاهرتز و درحالت اورکلاک ۴.۶ گیگاهرتز، حافظه کش ۲۴ مگابایت ، (۸ هسته حقیقی + ۱۶ هسته مجازی) اشاره کرد. که با توجه به این مشخصات این پردازنده بسیار مناسب برای امور گرافیکی و پردازشی سنگین می باشد. رتبه بنچمارک این پردازنده ۲۱۷۲۸ می‌باشد.این دستگاه دارای حافظه رم ۱۶ گیگابایت از نوع DDR4 3200MHz می‌باشد که بسیار مناسب برای کارهای محاسباتی،تحلیل،پردازشی و گرافیکی می باشد.همچنین این حافظه رم قابل ارتقا تا 32 گیگابایت نیز می باشد.این محصول در قسمت ssd دارای ۱ ترابایت حافظه خشک از نوع NVMe می ‌باشد. کارت حافظه استفاده شده در این دستگاه دارای دو قسمت است که کارت گرافیک اول برای کارهای روزمره و از نوع آنبرد(ONBORD) از شرکت Intel UHD Graphicsمی باشد اما کارت گرافیک دوم برای اجرا کردن برنامه ها و بازی های سنگین طراحی شده که از شرکت NVIDIA Geforce با حافظه ۴GB از نوع RTX 3050TI GDDR6  می‌باشد.کارت گرافیک استفاده شده در این دستگاه از نسل دوازدهم شرکت انویدیا می باشد که معماری رده دوم RTX بوده و نسبت به مدل‌های قبلی تغییرات چشمگیری پیدا کرده است.محل قرارگیری درگاه‌ها و پورت‌های ارتباطی یکی دیگر از نکات مثبت این دستگاه می باشد. پورت‌ها،اسپیکرها و خروجی‌های هوا در این دستگاه بروی باکسی قرار دارد که این محل برای کاربران از هر طرف قابل مشاهده می باشد و کمک دو چندانی در زیبا شدن دستگاه کرده است. در قسمت چپ دستگاه پورت USB Type C و ورودی صدا ۳.۵mm قرار دارد در قسمت راست یک پورت USB 3.0 و در پشت دستگاه نیز سه پورت USB 3.0، یک پورت USB Type C،  یک پورت LAN و یک پورت HDMI نیز دیده می‌شود .کلیدهای صفحه کلید این دستگاه به شکل منحنی و شبیه انحنای سرانگشتان دست می باشد که باعث لذت بخش شدن عمل تایپ کردن می باشد.فاصله و فضای بین کلیدها مناسب و طراحی آن از نوع جزیره ای می باشد که برای کارهای روزمره بسیار مناسب می باشد.یکی از عواملی به جذابیت صفحه کلید کمک شایانی کرده است نوع صفحه کلید که از نوع  rgb  با نورپس زمینه سفید است، می‌باشد.

لپ تاپ Legion 5 دارای یک باطری ۴ سلولی از نوع لیتیومی با ظرفیت ۶۰ وات بر ساعت می باشد که به کاربران این امکان را می دهد برای کارهای روزمره به مدت ۲ الی ۴ ساعت کارکنند. همچنین مدار برقی این دستگاه به نوعی می‌باشد به محض شارژ شدن کامل دستگاه،باطری از مدار خارج می‌شود تا آسیبی به دستگاه وارد نشود. محل قرارگیری شارژ دستگاه در قسمت پشتی دستگاه می باشد. در قسمت جلوی قاب زیرین این دستگاه محل قرارگیری اسپیکرهای می باشد که صدارا با کسفیت بسیار مطلوبی در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

نوع بلندگوها و اسپیکرها استریو و دالبی می‌باشد.همچنین این اسپیکرها دارای نویزگیر می‌باشد.

laptop gaming

معایب لپ تاپ گیمینگ در مقایسه با لپ تاپ معمولی

لپ تاپ های گیمینگ با تمام مزیت هایی که دارد مثل تمام سیستم دارای معایبی نیز می باشد که عبارتند از:

  • گران بودن
  • عمر باتری نسبتاً ضعیف (متوسط 6 ساعت)
  • ایجاد گرما و سر و صدای بیش از حد

جمع بندی

در کل لپ تاپ های گیمینگ در رده لپ تاپ های قدرتمند می باشد که به جز گیم برای خیلی از فعالیت ها مناسب می باشد. به عنوان مثال برای اجرای نرم افزارهای گرافیکی با بررسی لپ تاپ های فتوشاپ متوجه خواهید که لپ تاپ های گیمینگ بهترین گزینه خواهند بود و در اصل یک لپ تاپ همه کاره را با خرید لپ تاپ گیمینگ خواهید خرید.