میکروفون های یقه ای کامیکا

استفاده از یک میکروفن درست برای ضبط صدای واضح و جذاب در هنگام انجام کار، بسیار ضروری و مهم است. در سال های اخیر تولید محتوای صوتی از جمله فایل صوتی (Podcast)بوده که مخاطبین زیادی پیدا کرده است. ممکن است شما به تازگی کار خود را شروع کرده باشید و نیاز به ضبط پادکست داشته  و یا اینکه قبلا فعالیت خود را شروع کرده و هم اکنون می خواهید کیفیت پادکستی های خود را ارتقاء دهید در هر دو صورت یکی از دغدغه های شما خرید میکروفون خواهد بود.

عوامل مختلفی در انتخاب بهترین میکروفون تاثیر دارد که موارد زیر از مهم ترین آن ها می باشد:

  • بودجه
  • میزان مهارت و تجربه کار
  • میزان پادکست
  • محیط ضبط و ترجیحات شخصی

ممکن است شما از ضروریت خرید میکروفون جهت فعالیت ضبط پادکست مطلع نباشید و این ذهنیت وجود داشته باشد که می توان ازهر وسیله ای مثل میکروفون گوشی و لپ تاپ استفاده کرد . باید بگویم درسته می توانیم از این وسایل استفاده کنیم اما این اصلا راهکارمناسبی نیست. توجه به این موضوع که در صورت پایین بودن کیفیت صدای ضبط شده ، صدا برای گوش شنونده در صورت استفاده از هدفون یا هندزفری آزار دهنده خواهد بود بسیارحائزاهمیت است که باعث می شود شما بسیاری از مخاطبین خود را از دست دهید. خبر خوب آنکه میکروفون ها به لحاظ قیمتی و کیفیتی انواع مختلفی دارند که ما در این مقاله می‌خواهیم بهترین میکروفون کامیکا در انواع مختلف میکروفون یقه‌ای، شات گان و موبایلی، مخصوص دوربین و کامپیوتر را معرفی کنیم.

 

camica

بهترین میکروفون های یقه ای کامیکا

یکی از برندهای فناوری که دارای مسئولیت محدود است برند کامیکا می باشد که توانسته فروش خود را در آسیا و خاورمیانه و اروپا بعد سال ها تلاش و بخوبی به ثبت برساند .دو نوع میکروفون بی سیم و باسیم در میکروفون های یقه ای (Levalier) وجود دارد. میکروفون های رادیویی، وای فای یا بلوتوثی از انواع بی‌سیم  می باشد. هم اکنون بیشترین مشتری متعلق به نوع وای فای می باشد. حداکثرفاصله 15 متری توسط میکروفون های بلو توثی پشتیبانی می شود و میکروفون های رادیویی برای فعالیت تولید محتوا ی حرفه ای به دلیل ضعف هایی که دارد مناسب می باشد.

قیمت میکروفون های بی سیم به نسبت میکروفون های باسیم بالاترمی باشد.ولی ازطرفی برای اتصال به رکوردرها یا کامپیوتر و موبایل ، فاقد مشکللاتی همچون وجود سیم های بلند که دست و پا گیراست و نیاز به استفاده از مبدل های مختلف که معمولا قیمت بالایی دارد ، می باشد.

در ادامه مطلب به معرفی بهترین میکروفن های کامیکا برای شرایط و بودجه های مختلف می پردازیم.

میکروفون‌ کامیکا مدل SIG.LAV V05

برای وصل شدن به موبایل و دوربین ، میکروفون کوچک کامیکا مدل  SIG.LAV V05 گزینه بسیار خوب و مناسبی می باشد که از نوع باسیم و بصورت یقه ای می باشد. یکی از مزیت کاربردی این مدل به نسبت دیگرمیکروفون های کامیکا این است که با توجه به تفاوت جک و سوکت های 3.5 میلیمتری که در موبایل و دوربین وجود دارد، قابلیت اتصال به هر دو نوع دستگاه را دارد.

باید دستگاه خروجی یا دستگاه ضبط کننده خود را هنگام استفاده از این مدل میکروفون یقه ای کامیکا مشخص کنید . یعنی باید دکمه تنظیم میکروفون را هنگام اتصال میکروفون به گوشی روی حالت گوشی قرار دهیم.

جهت افزایش حساسیت میکروفون ، این میکروفون یک باتری سکه‌ای دارد . وضعیت روشن بودن میکروفون توسط چراغ  LED  ساده‌ای که در این میکروفون وجود دارد مشخص می شود که هنگام روشن بودن میکروفون رنگ چراغ سبز و هنگام ضعیف بودن باتری رنگ چراغ  قرمز می شود.

برای ضبط  کردن در یک اتاق بزرگ و یا حتی استودیو ، میکروفون‌ کامیکا مدل SIG.LAV V05 بسیار مناسب است چرا که طول سیم این میکروفون 6.2 متر است و این مقدار سیم برای همچنین مکان هایی کافی است.

v05

 

امکان مانیتورینگ همزمان صدا در این میکروفون با داشتن پورت خروجی هدفون وجود دارد .قابلیتی که به شما اجازه شنیدن صدای خود را همزمان با ضبط صدا می دهد که در اینصورت شما متوجه نواقص خود در همان زمان خواهید شد.

وجود  دکمه‌ برای تنظیم gain یا بلندی صدا از مهمترین مزیت میکروفون‌ کامیکا مدل SIG.LAV V05 می باشد که شما می توانید همزمان با ضبط حساسیت را هم تنظیم کنید.

به نسبت دیگر برندها با همین قیمت و برند ، کیفیت سیم و طول این میکروفون‌ بسیار خوب و قابل قبول است.

صدا از همه زوایای اطراف توسط میکروفون کامیکا مدل  SIG.LAV V05 گرفته می شود یعنی میکروفون از نوع آمنی دایرکشنال است.

برای ضبط ویدیوهای حرفه‌ای در حد شبکه‌های اجتماعی، مصاحبه، برگزاری کلاس یا وبینارهای آنلاین این میکروفون مناسب است.

از آنجاییکه کیفیت صدای ضبط شده برای پادکست باید بسیار بالا باشد لذا این میکروفون برای ضبط پادکست مناسب نیست و برای اینکار باید میکروفون‌های استودیویی تهیه کنید همچین برای ضبط موسیقی با توجه به اینکه نمی تواند تمام دامنه فرکانسی آلات موسیقی را ضبط کند نیز مناسب نمی باشد.

ضبط خوب فقط صدای فرد در فاصله نزدیک از بارزترین ویژگی میکروفون‌های یقه‌ای است  یعنی کیفیت و شدت صدا با دورتر شدن کاهش خواهد یافت.

SIG.LAV V05 MIبا قابلیت اتصال به آیفون و SIG.LAV V05 UC برای اتصال به درگاه USB از نوع C دو مدل مشابه این میکروفون می باشد که همانطور که گفته شد تنها تفاوتشان  در نوع جک اتصال است.

البته مبدل هایی جهت تبدیل جک 3.5 به USB-C آیفون دربازار وجود دارد.

برای تولید محتوای اینستاگرامی این مدل بسیار مناسب می باشد.

 

میکروفون کامیکا مدل SIG.LAV V03

میکروفون کامیکا مدل SIG.LAV V03 یکی از بهترین میکروفون های کامیکا از نوع باسیم می باشد که می توان ازآن برای تولید محتوا اینستاگرامی و بصورت تک نفره استفاده کرد.

مشخصات این مدل از میکروفون یقه ای باسیم شبیه قبلی است و اینجا تنها به تفاوت ها اشاره خواهیم کرد.

شکل قسمت کنترلی میکروفون باسیم کامیکا مدل SIG.LAV V03 دایره ای بوده و فضای کمتری اشغال کرده است.

در مجموع طول سیم 6.2 متر است. این میکروفون برای ضبط تک نفره بسیار مناسب است چراکه قسمت کنترلی میکروفون به بخش فرستنده یا کپسول میکروفون( 1.2طول آن می باشد) بسیار نزدیک می باشد.

این میکروفون کامیکا دارای دو سر ابری و بادگیر مویی می باشد. همچنین میکروفن دارای قابلیت Omni می باشد که با آن میتوان صداهای اطراف را به بهترین حالت ممکن فراهم کرد.

درمیکروفون کامیکا مدل SIG.LAV V03 صدا با باکیفیت بهتری بواسطه حالت 10dB+ ضبط می شود اگرچه در این حالت مصرف باتری افزایش می یابد. باتری به جز این حالت تا 200 ساعت برای شما کار می کند.

یک چراغ LED نشاندهنده وضعیت باتری روی کپسول کنترل دایره‌ای وجود دارد که زمان ضعیف شدن باتری رنگ آن از سبز به قرمز تغییر می کند.

امکان اتصال به دوربین ، گوشی و حتی لپ تاپ بواسطه درگاه ارتباطی با جک 3.5 میلی‌متری‌ دراین میکروفون کامیکا وجود دارد که در آن مصرف باتری بسیار پایین است و نیاز به تهیه باتری جداگانه نیست.

انعطاف خوبی در گیره‌های اتصالی این میکروفون وجود دارد که به راحتی می توان میکروفون را به یقه و بخش کنترلی را به لباس متصل کرد.

 

میکروفون کامیکا مدل BOOMX-D D1

میکروفون بی‌سیم کامیکا مدل BOOMX-D D1 یکی از بهترین میکروفون ها دربین میکروفون‌های یقه‌ای وایرلس می باشد که دارای اندازه کوچک و وزن فوق العاده سبک می باشد. این مدل میکروفن  کامیکا قابل اتصال  به انواع دوربین‌ها و گوشی‌های هوشمند آیفون و اندرویدی می باشد.

حداکثر فاصله از سوژه در این میکروفون می تواند 50 متر می باشد که بیشتر از نیاز ماست.این میکروفون دارای  یک فرستنده و یک گیرنده دو کاناله می باشد. گیرنده میکروفون می تواند به صورت دریافت کننده و میکروفون دوم هم استفاده شود.

هنگام ضبط گفتگو یا مصاحبه افزودن یک فرستنده اضافه باعث می شود تا صدای شما به عنوان مصاحبه‌گربه خوبی ضبط شود.

گیرنده میکروفون بوسیله کابل خروجی 3 کاناله موجود درآن به هر تلفن هوشمند مجهز به جک هدفون متصل می شود. همچنین گیره کمربند گیرنده به عنوان آداپتورپایه برای دوربین شماعمل می‌کند.

میکروفن کامیکا مدل BOOMX-D D1  می تواند به میکروفون استودیویی تبدیل شود.هر چند صدا در تمام جهات به میزان یکسان یعنی بصورت omnidirectional دریافت می شود.

سیستم اتصال BoomX-D ،  فرکانس‌های فراتر از تلویزیون را بواسطه کار در فرکانس عملکرد 2.4 گیگاهرتز و حالت اتوماتیک ، انتقال رادیو و سیستم‌های میکروفون بی‌سیم UHF را اشغال می‌کند. درنتیجه فرکانس های مزاحم تداخلی ایجاد نمی کنند.برای خبرنگاران، فیلم‌برداران و ولاگرها این میکروفون بسیار مناسب می باشد.

فرستنده را می توانید در دست بگیرید و یا با یک گیره آن را به لباس متصل کنید. فرستنده دارای یه میکروفون داخلی و ورودی میکروفون 3.5 میلی‌متری است که می تواند میکروفون باسیم (lavalier) موجود را هم بپذیرد.

شما می توانید با این گزینه بین گیرنده مونو یا استریو جابه جا شوید.هر دو میکروفون در ضبط مونو در یک ترک به صورت ترکیبی قرار می گیرد اما صداها در ضبط استریو جدا شده و صدای هر فرد را در دو سمت چپ و راست می‌گذارد. شما با این قابلیت می توانید گفتگوی هر شخص را جدا کرده و بعدا در پستی جداگانه آن ها را استفاده کنید.

فرستنده و گیرنده دارای یک باتری قابل شارژ یونی لیتیوم هستند که شارژ آن ها از طریق شارژ پورت USB  انجام می شود. حتی می توان هنگام  استفاده هم آن ها را شارژ زد. با این حال ،5 ساعت عمر باتری می باشد.

 

میکروفون بی‌سیم کامیکا مدل BOOMX-D D2

میکروفون بی‌سیم کامیکا مدل BOOMX-D D2 یک فرستنده اضافه ترنسبت به مدلBOOMX-D D1 دارد.

این مدل در باند وای فای یک ست میکروفون بیسیم دیجیتالی باکیفیت صدای عالی دارد که قابل اتصال  به دوربین‌های عکاسی، فیلم‌برداری و گوشی‌های هوشمند  ios و  Android می باشد.

این مدل از میکروفون برای مصاحبه دو نفره بهترین میکروفون کامیکا می باشد که دارای وزنی سبک و ابعادی کوچک تر از قوطی کبریت می باشد.

مزیت‌های میکروفون بی‌سیم کامیکا مدل BOOMX-D D2 عبارتند از:

·         استفاده از باتری داخلی لیتیومی و مصرف پایین آن

·         قابلیت استفاده تا 5 ساعت

·         امکان مانیتورینگ در گیرنده

·          امکان ضبط صدای مونو یا استریو

از این میکروفون  بهترین کیفیت صدا را تا شعاع 50 متری می‌توان دریافت کرد.

میکروفون بی‌سیم کامیکا مدل BOOMX-U U1

120 متر حداکثر برد این مدل میکروفون می باشد و بدون  شارژ مجدد باتری تا 6 ساعت کارمی کند.

مهم‌ترین ویژگی‌های این میکروفون وایرلس کامیکا عبارتند از:

·مانیتورینگ

·قابلیت انتخاب خروجی صدا به صورت مونو یا استریو

·انتخاب بلندی یا لول صدا

·وجود  صفحه نمایش دیجیتالی جهت نمایش میزان شارژ باتری و تنظیمات آن

·داشتن یک میکروفون یقه‌ای اضافه

این میکروفون یک میکروفون تمام جهتی است که می تواند صدایی شفاف بواسطه تنظیم بروی  48 کانال در فرکانس UHFضبط کند.همچنین روی انواع موبایل و دوربین به راحتی قابل اتصال می باشد.

همچنین میکروفون بی‌سیم کامیکا مدل BOOMX-U U1 دارای دو درگاه ارتباطی جک 3.5 میلی‌متری و XLR می باشد.

نکته: درگاه XLR نیاز به یک رابط صوتی دارد یعنی مستقیم به هر دستگاهی وصل نمیشود. بیشتر در میکروفون های حرفه ای این درگاه وجود دارد.

camica

میکروفون بی‌سیم کامیکا مدل BOOMX-U U2

یک فرستنده اضافه در این مدل از میکروفون های کامیکا به نسبت  BOOMX-U U1وجود دارد. یک گیرنده و دو فرستنده با 48 کانال در میکروفون بی‌سیم کامیکا مدل   BOOMX-U U وجود دارد تا از بوجود آمدن نویز هنگام صدابرداری جلوگیری کرده و همواره صدایی شفاف تولید کند.

این میکروفون باتوجه  به وزن سبک (48 گرم) و اندازه کوچکش (49*22*150 میلی‌متر) هنگام نصب روی یقه لباس ویا روی موبایل احساس نمی شود.

بدون وقفه به مدت 6 ساعت کار می کند.  نمایشگر میزان باتری، سطح سیگنال و تنظیمات تنها روی گیرنده قرار دارد. داشتن دو خروجی در گیرنده برای اتصال به دستگاه‌های آنالوگ و یک جک 3.5 میلی‌متری ازمزیت‌های این میکروفون می باشد. هنگام ضبط هم امکان مانیتورینگ نیز وجود دارد.

برای صدابرداری دقیق‌تر دو آنتن در گیرنده وجود دارد که می توانید  به سمتی که می‌خواهید تنظیم کنید.

کاربردی ترین میکروفون‌های شات گان کامیکا

شات گان به ظاهر این میکروفون‌ها اشاره دارد و این واژه از تفنگ گرفته شده و فقط ازیک جهت و بدون هیچگونه صدای مزاحم اطراف ، صدای سوژه موردنظرتان را می گیرد.

برای ضبط صداهای دورتر با تمرکز بالا از این نوع میکروفون ها نیزاستفاده می شود چراکه این نوع میکروفون ها دارای حساسیت بالایی هستند.  برای ضبط صدا در فضاهای باز و بسته مانند طبیعت، فضاهای شهری، سالن‌های همایش، تئاتر و بسیاری دیگر از این میکروفون های کامیکا به دلیل شکل لوله‌ای آن استفاده می شود.

 

میکروفون باسیم کامیکا مدل CVM-V30 LITE

جهت تهیه ویدئووتولید محتوای اینستاگرام یا ساخت فیلم‌های کوتاه ، میکروفون باسیم کامیکا مدل CVM-V30 LITE بهترین گزینه می باشد.

این میکروفون برای اتصال به دوربین فیلم‌برداری، دوربین DSLR و تلفن هوشمند شما از یک سیم ‌پیچ کوچک و جک 3.5 میلی‌متری

استفاده می کند.

نویزهای ایجاده شده بواسطه حرکت ، توسط گیره پلاستیکی میکروفون که به دوربین متصل می‌شود به دلیل انعطفاف پذیری بالا گرفته می شود .

این مدل از میکروفون های شات گان انرژی لازمه ی خود را از دستگاه های متصل به خود میگیرد این یعنی میکروفون بدون باتری کار می کند.

روی میکروفون جهت کاهش سروصدای باد یا فرکانس پایین ، فیلتر ابری قابل تعویض وجود دارد.

همچنین سوراخ اتصال به سه‌پایه درقسمت پایینی میکروفون شات گان کامیکا مدل CVM-V30 LITEنیز وجود دارد.

در این میکروفون اعداد 40Hz~20KHz و 2.2 اهم به ترتیب فرکانس پاسخگویی و امپدانس خروجی می باشد. دکمه تغییر وضعیت در قسمت پشتی میکروفون قرار دارد که با آن می توانید هنگام ضبط ، حالت دوربین یا گوشی هوشمند را انتخاب کنید.

 

نکته : لطفاً توجه داشته باشید که این میکروفون با دوربین‌هایی که به قسمت ورودی 3.5 میلی‌متری خودشان برق نمی‌رسانند، کار نمی‌کند.

super cardioid الگوی قطبی ضبط صدا دراین میکروفون می باشد به این معنی که روی صداهای جلو بیشترین دقت را دارد و به کمترین میزان ممکن صداهای مزاحم اطراف دریافت می شود. در نتیجه بسیار مناسب برای تولید محتوا در محیط های باز می باشد.

این مدل ، قیمت متوسط و مناسبی را به نسبت دیگرمیکروفون‌های شاتگان موجود در بازار دارد.

صدابردارهنگام صدابرداری با این میکروفن بواسطه وزن سبک (52 گرم) و قابلیت ضد لرزش آن به راحتی و بدون نگرانی در صحنه‌های پرتحرک می تواند حرکت کند.

میکروفون باسیم کامیکا مدل CVM-VM10-K4

این مدل میکروفن شات گان بسیار جمع و جور بوده و در کیت خود دارای یک‌پایه نگهدارنده موبایل می باشد.

در واقع  روی پایه آلومینیومی که گریپ ضد تعریق و ضد لرزش دارد ، موبایل نصب می شود و روی موبایل ، میکروفون شات گان CVM-VM10-K4  متصل می شود.

همچنین جهت ساخت یک کیت ویدئوی کامل ، روی این پایه امکان افزودن یک نور پرتابل جداگانه هم وجود دارد.

روی دوربین‌های کوچک کامپکت، گوپرو و انواع گوشی‌های موبایل اندرویدی و اپل ، این میکروفون نیز نصب می شود.

در کیت این میکروفون متعلقات دیگر مانند بادگیر ، کابل اتصال به هندزفری گوشی موبایل برای مانیتورینگ و کیف حمل ضد آب نیز وجود دارد که باعث می شود که این میکروفون برای استفاده در فضای باز بسیار مناسب باشد.

در ضبط صدای موسیقی (البته موسیقی غیرحرفه‌ای) این میکروفون می‌تواند هم استفاده شود.

camica

معرفی لوازم جانبی

گاهی نیاز به کابل مبدل جهت اتصال میکروفن به گوشی‌های اندرویدی یا آیفون خواهید داشت که این کابل‌ها باید جداگانه خریداری شوند یعنی در پکیج همه میکروفون‌های کامیکا وجود ندارد.

کابل اتصال به محصولات اپل مدل CVM-SPX-MI

امکان اتصال به گوشی آیفون برای همه میکروفون‌های کامیکا وجود ندارد و باید کابل اتصال جداگانه برای آن ها خریداری کنید.

برای این کار کابل اتصال مدل CVM-SPX-MI مناسب می باشد.

کابل دارای دو سری سوکت و لایتنینگ می باشد که برای اتصال به میکروفون از سری سوکت 3.5 میلی‌متری و برای اتصال به گوشی‌ها یا دستگاه‌های اپل از سری لایتنینگ استفاده می شود.

حتی برای اتصال به بخش مانیتورینگ میکروفون هم از این کابل استفاده کنید.

برای شارژ میکروفون‌های شاتگان یا یقه‌ای هم این کابل کاربرد دارد و دارای مقاومت و انعطاف‌پذیری بالایی می باشد.

کابل اتصال به محصولات اندرویدی CVM-SPX-UC

برای اتصال  میکروفون/هدفون به تلفن‌های Android با درگاه Type-c از کابل کابل CVM-SPX-U استفاده می شود.

برای ضبط صدا، مانیتورینگ یا تأمین انرژی میکروفون این کابل کارایی دارد.

در این کابل برای اتصال به میکروفون  سری اتصال مادینگی 3.5 میلی‌متری TRRS و برای اتصال به دستگاه‌های Android  سری اتصال USB Type-Cاستفاده می شود .

camica

جمع بندی

میکروفن‌های کامیکا خیلی متنوع هستند و با توجه به هر نیاز و کاربردی مدل مناسبی می‌توان پیشنهاد داد.

اگر برای خرید این میکروفن‌ها نیاز به مشاوره دارید، می‌‌توانید با بخش مشاوره و پاسخگویی سینا دوربین تماس بگیرید تا شما را راهنمایی کنیم.