Second hand lens
راهنمای بررسی و خرید لنز دست دوم

بسیاری ازعکاسان با گران شدن تجهیزات جدید خرید وسایل دست دوم را در الویت کار خود قرار داده اند تا بتوانند درهزینه های خود صرفه جویی کنند.که خرید لنزهای دست دوم از این موضوع مستثنا نیست. درسته خریداری بعضی لنزها حداقل برای مدتی فقط بصورت نو و آکبند امکان پذیراست اما قالبا لنزهای عالی زیادی در بازار لنزهای کارکرده وجود دارد که می تواند به افرادی که بودجه کافی برای خریداری لنز جدید ندارند کمک باشد.

صرفه جویی در پول و هزینه ها یکی از دلایل قطعی و واضح ما برای خرید تجهیزات دست دوم و کارکرده است. در شرایط کاملا کاربردی می توان لنزهای دست دوم را با قیمت پایین تر از لنزهای کاملا نو و آکبند خریداری کرد و می توانید لنزهایی که به ندرت استفاده شده اند را با کسری ازقیمت نو آن خریداری کرد.اهمیت این موضوع هنگام تعویض سیستم ها بسیارنمایان است معولا می توانید به قیمتی که لنزهای قبلی خود را فروختید ، لنزهایی را خریداری کنید و تغییر در تجهیزات به این روش معمولا بدون دردسر خواهد بود.گران تر بودن لنزهای دست دوم نسل جدیدتر و آن هایی که در شرایط عالی قرار دارند در مقایسه با لنزهای قدیمی کاملا طبیعی و بدیهی است اما قطعا ارزان تر از قیمت نو و آکبند خود خواهند بود. همه اشخاص با روند خرید وسایل کارکرده و دست دوم راحت نیستند و این موضوع یک انتخاب شخصی است. در حالیکه خیلی از عکاسان در خرید تجهیزات دست دوم و کارکرده موفق بوده اند اما  این مسلتزم بررسی یکسری نکات در مورد لنز دست دوم و کارکرده می باشد که در ادامه این مطلب به بررسی این موارد می پردازیم.

Second hand lens

فروش لنزدست دوم به معنای نقص و عیب لنز می باشد؟

مردم آنقدری که شما تصورمیکنید غیرقابل اطمینان نیستند وخیلی از فروشنده ها دلایل خوبی برای فروش وسایل و تجهیزات خود دارند و این درحالیست که هدف خود شما برای فروش یکی از لنزهایی که دارید لزوما معیوب بودن لنزوتجهیزات نیست. افراد دلایل متعددی برای فروش وسایل کارکرده ی خود دارند.به عنوان مثال ممکن است هدف یک شخص از تعویض لنزش ، کارایی نداشتن لنز و یا تعویض لنز برای سبک عکاسی خود باشد. مثلا خیلی از افراد لنزهای خود را برای خرید لنزهای پرایم می فروشند و یا بالعکس.

و یا بعضی از عکاسان با علاقمند شدن به سبک خاصی از عکاسی ، تجهیزاتی را که در این سبک از عکاسی به آن نیاز ندارند را می فروشند.خیلی از افراد هم به دنبال تعویض سیستم دوربین خود هستند و …

در واقع همینطورکه بیان شد برای فروش یک لنز دست دوم و کارکرده دلایل معتدد خوبی وجود دارد و لزوما هدف افراد از فروش لنز دست دوم خود کلاهبرداری نیست.

از طرفی متاسفانه افرادی هم به دنبال فریب شما برای فروش تجهیزات معیوب خود هستند.به دلیل اینکه خیلی از عکاسان در مورد تجهیزات و مشکلات تجهیزات خود صادق نیستند لازم است قبل از خرید لنز دست دوم جهت بررسی آن چند تکنیک ساده بلد باشید تا بتوانید خرید مناسبی داشته باشید.

Second hand lens

نحوه ی بررسی و قوانین کلی در خرید لنزهای دست دوم

موارد ی که در زمان خرید لنزهای دست دوم باید به بررسی آن ها بپردازیم عبارتند از:

1)از یک فروشنده معتبرخرید کنیم

اهمیت مکانی که شما از آن خرید میکنید بسیاربالاست . در واقع شما با بررسی سوابق فروشگاه و یا فردی که می خواهید از آن خریداری کنید از میزان صادق بودن آن ها در مورد شرایط وسیله مورد نظر مطلع می شوید و با اطمینان خاطر بیشتر به خرید می پردازید.همیشه فروشنده باید مسائلی از جمله فرورفتگی و یا ترک خوردگی را به خریدار اطلاع دهد و از چند جهت مختلف تصاویر باکیفیتی از محصول فراهم شده باشد. مهلت تست وامکان تعویض محصول از مزیت های خرید از فروشگاهها ی معتبر می باشد.

Second hand lens

2)شرایط خارجی و داخلی لنزرا بررسی کنیم

همیشه باید شرایط داخلی و خارجی لنز را قبل اینکه روی دوربین خود تست کنید مورد بررسی قرار دهید.برخی از این مواردی که حتما باید مورد بررسی قرار گیرند عبارتند از:

. بررسی فرورفتگی ، خط و خش:

ظاهر یک لنز بیانگر نحوه ی استفاده ازآن می باشد بدین معنا که اگر خط و خش روی آن زیاد جدی نباشد می توان گفت که در استفاده از آن احتیاط لازم بعمل آمده ودر صورت وجود خط و خش روی بدنه محصول ، باید روی قیمت محصول حساس شد چرا که کوچک ترین خط و خش روی قیمت محصول تاثیر دارد . پیچ ها و قطعات لاستیکی که دوربین را کنار هم نگه داشته موضوع مهم دیگری است که باید به آن دقت نمود.احتمال وجود مشکل مکانیکی و الکترونیکی خاص در صورت مشاهده نشانه های دستکاری پیچ ها وجود دارد چرا که این به معنای باز کردن لنز مورد نظر می باشد.حدالامکان باید از خرید محصولاتی که فروشنده نمی تواند باز نشدن آن را توسط تعمیرکار یا نمایندگی تائید کند دوری کنید. همچنین ممکن است نشانه های احتمالی از استفاده زیاد در لنزهای حرفه ای وجود داشته باشد. چون لنزها ابزار روزمره خیلی از افراد حرفه ای می باشد لذا این افراد بدون نگرانی در ظاهر لنز خود ، از آن استفاده می کنند . در صورت مناسب بودن قیمت لنز مورد نظر ،نگران این دسته اسیب ها نباشید.مشکل رنگ رفتگی در حد کم و یا خوردگی پوشش لاستیکی در صورتیکه روی عملکرد اپتیکی لنز تاثیر نداشته باشد و یا از دید خود شما قابل تحمل باشد ، موضوع جدی نمی باشد.

البته یکی از نشانه های آسیب فیزیکی به بدنه ی لنز ، فرورفتگی های روی بدنه ی لنز می باشد که ممکن است در گذشته به آن وارد شده لذا باید به آن اهمیت زیاد داد . درواقع شما باید جدا از اینکه فروشنده چه می گوید به بررسی دقیق لنزهایی که دارای فرورفتگی هستند بپردازید چرا که این لنزها ممکن است اپتیکال لنز را تحت تاثیر قرار دهند.

Second hand lens

. بررسی رشته های فیلتر هرز شده:

امکان هرز شدن هم درشته های فیلتر پلاستیکی و هم فلزی به سادگی وجود دارد وکارکردن با چنین لنزهایی در صورتیکه نیاز فراوان به فیلتر داشته باشید آسان نیست.لذا بررسی رشته های فیلتر قبل از خرید لنز دست دوم بسیار ضروری می باشد. بطوریکه بهتراست جهت تست حلقه ی فیلتر با دانستن ابعاد فیلترلنزمورد نظر ، یک فیلتربا قیمت پایین همراه خود داشته باشید. در صورتیکه قصد خرید لنزی که حلقه فیلتر آن خراب است را دارید حتما اطمینان حاصل کنید که فروشنده تخفیف آن را روی لنزاعمال کرده است. درنظر داشته باشید که تعمیرحلقه ی فیلتر آسان نیست واکثروقتها نیاز به باز کردن بدنه ی آن بصورت کامل داریم.

Second hand lens

. بررسی سوئیچ‌ها و کلید‌ها :

کلیدها و سوئیچ‌های مختلفی روی لنزها وجود دارد که بررسی آنها هنگام خرید لنزدست دوم الزامیست تا اطمینان پیدا کنید که همه ی آنها کار میکنند.دکمه ها باید کاملا سالم و قابل استفاده باشند وسوئیچ‌ها نباید گیرکرده باشند.

. بررسی تیغه های دیافراگم :

بررسی تیغه های دیافراگم از جلو و پشت قبل از نصب لنز روی دوربین ضروریست تا مطمئن شوید که کاملا طبیعی هستند.در صورت وجود اهرم دیافراگم درقسمت پشتی لنز، با دست خودتان اهرم را جابه جا کنید تا از خوب باز و بسته شدن دیافراگم مطمئن شوید. و درصورت داشتن دیافراگم الکترونیکی  با نصب آن روی دوربین بررسی کنید.

Second hand lens

. بررسی حلقه های فوکوس وزوم :

با توجه به اینکه مقاومت حلقه های زوم لنز بستگی به مدت زمان استفاده از لنز دارد ولی در کل نباید حلقه های زوم کامل شل و ول باشد. درصورت استفاده زیاد ازحلقه ها حرکت آن ها روان و آسان خواهد شد و حتی ممکن است برخی از ببرینگ های داخل آن از بین برود. در واقع هم حلقه‌‎ی فوکوس و هم حلقه‌ی زوم بصورت ایده آل باید دارای عملکرد نرم و درعین حال کمی مقاوم باشند.صدای غیرمعمولی با چرخاندن این حلقه ها نباید شنیده شود.درصورتیکه داخل لنزشن و ماسه وجود داشته باشد معمولا از داخل لنز صدای خراشیدگی شنیده می شود.این حلقه ها توسط شما درطول تمام مقیاس باید چرخانده شود. وجود  فرورفتگی خاص روی حلقه های زوم و فوکوس یکی از عواملی است که میتواند روی نرمی و دقت حلقه‌های زوم و فوکوس تاثیرگذار باشد.

Second hand lens

 . بررسی لرزش لنز :

اگرچه به صورت طبیعی برخی لنزها  مخصوصا لنزهایی که لرزش گیر دارند ، دارای لرزش هستند اما درزمان خرید لنز دست دوم  جهت اطمینان از اینکه هیچ صدای لرزش خاصی شنیده نمی شود ، آن را بلرزانید.

3)شرایط اپتیکال لنز را بررسی کنید

پس از بررسی شرایط فیزیکی لنزبهتر است شرلیط اپتیکال آن نیز مورد بررسی قرار گیرد.داخل لنز را جهت اطمینان از اینکه داخل آن هیچگونه قارچ ، خراشیدگی و یا گرد و غبار وجود ندارد، بررسی کنید.می توانید ازیک چراغ قوه برای بررسی این موضوع استفاده کنید و نور آن را داخل لنز بتابانید.وجود خراشیدگی های کوچک و ذره های غبار روی کیفیت تصویر لنز تاثیر بسیار کمی دارد و لذا زیاد نگران کننده نیست.

در صورت مشاهده هر کدام موارد زیر باید در خرید لنز وسواس بیشتری به خرج بدید:

. وجود آسیب در قسمت پوشش لنز

. وجود ذرات بزرگ غباردرداخل لنز

. عناصرلنز مه آلود باشد

. وجود آسیب دیدگی در عناصرجلویی و پشتی لنز بخصوص عنصرپشتی

. وجود قارچ و جرم

قیمت لنز درصورت وجود مشکل خاص تحت تاثیرقرار خواهد گرفت. خرید لنز دست دوم در صورت آسیب دیدگی عناصر پشتی و یا پوشش و یا مشاهده قارچ و جرم داخل لنز ، اصلا پیشنهاد نمی شود.

4) تست سریع لنز با استفاده از دوربین

بهتراست در زمان خرید لنز دست دوم دوربین خود را به همراه داشته باشید. و آن را با اجازه فروشنده روی دوربین خود نصب و تست کنید . در صورتیکه فروشنده اجازه نصب لنز را نداد از خرید لنز ممناعت کنید زیرا احتمالا مشکلی در مورد لنز وجود دارد که فروشنده ازشما پنهان میکند .

با نصب لنز روی دوربین خود بسرعت می توانید مشکلات موجود را بررسی کنید.ممکن است مشکلات مکانیکی و الکترنیکی یک لنزی که از بیرون کاملا بی نقص بنظر میرسد با نصب آن روی یک دوربین سالم  ، مشاهده شود.

دلیل بعدی که توصیه می شود که به هنگام خرید لنزدست دوم ، دوربین خود را به همراه داشته باشید این است که برخی لنزها روی یک دوربین بخوبی و روی دیگر دوربین ها عملکرد خوبی ندارد.

پس از نصب لنز بروی دوربین خود مراحل زیرا بترتیب طی کنید:

1.دوربین را روشن کنید

2.دوربین را روی حالت اولویت دیافراگم قرار دهید و چند عکس بگیرید

3.مطمئن شوید لنز کار می کند با گرفتن یک عکس معمولی که به سرعت مشکلات را نمایان می کند

4.تست اتوفوکوس لنز در تمامی فواصل کانونی در صورت وجود سیستم اتوفوکوس روی لنز، جهت اطمینان از کارایی درست اتوفوکس درهمه فواصل (با فوکوس روی یک جسم در فاصله نزدیک و یک جسم در فاصله دور)

5.تست لنزدردیافراگم های مختلف در صورتیکه لنز دارای دیافراگم الکترونیکی یا مکانیکی باشد که برای این کار حتما باید دوعکس یکی با دیافراگم باز و دیگری با دیافراگم بسته بگیرید. نوردهی تصویر نهایی را بررسی کنید ، خیلی روشن بودن تصویر و یا خیلی تاریک بون نشادهنده عملکرد معیوب دیافراگم می باشد.

6.لرزشگیر تصویر لنز را در صورتیکه لنز دارای لرزشگیر است روشن کنید و اقدام به گرفتن چند عکس درحالیکه دوربین روی دست است بکنید سپس به بررسی عکس های گرفته شده بپردازید تا از عدم وجود پرش غیرطبیعی در اطراف کادر و منظره یاب اطمینان حاصل کنید.

5) اپتیکال های جزئی را بررسی کنید

درخواست این مورد به دلیل اینکه معمولا هیچکس موقع خرید لنز دست دوم به صورت جزئی آن را بررسی نمیکند احتمالا فروشنده را عصبی می کند. با این وجود همیشه توصیه می کنیم با وجود مغایرت های خیلی زیادی که ممکن است در لنزها وجود داشته داشته ، جدا از اینکه لنز نو است یا دست دوم ، بطور کامل لنز مورد نظر خود را بررسی کنید.

ممکن است لنز دست دوم شما با وجودی که تست های قبلی را با موفقیت پشت سر گذاشته ولی در این مرحله به مشکل بربخورد. تست های این مرحله عبارتند از:

. مرکزگریزی لنز را بررسی کنید:

کاربا لنزهایی که دارای عنصرمرکزگریزهستند (حتما شنیدید که بعضی لنزها دارای عنصرمرکزگریزهستند)بسیار دشوار خواهد بود و تمام فریم آن درزمان عکاسی واضح و روشن نخواهد بود.درسته مشکل مرکزگریزی در اکثرلنزها وجود دارد ولی موقع تهیه ی لنز مورد نظر خود مطمئن شوید ازاین نظر مشکل جدی ندارد.

مشکل مرکزگریزی را به روش زیر به راحتی می توانید بررسی کنید:

دیافراگم لنز را روی f/5.6-f/8  قرار دهید و از بالای یک ساختمان ویا یک تپه از یک جسم عکاسی کنید. با بررسی گوشه های عکس براحتی می توانید متوجه مرکزگریزی لنزشوید بطوریکه اگرتمامی گوشه ها شبیه هم بودن ، مشکلی وجود نداره و درصورتیکه یکی ازگوشه ها واضحتراز گوشه های دیگرو گوشه های دیگه نرم دیده می شدند به احتمال زیاد دارای مشکل مرکزگریزی است.درصورتی که امکان قرارگرفتن بروی یک تپه ویا ساختمان بلند را ندارید می توانید درصورت موازی نبودن دیواربا دوربین شما ، کاملا از دیوار صاف عکاسی کنید درسته نتایج بدست آمده خیلی دقیق نیست ولی تفاوت کم درگوشه ها قابل قبول و در صورت وجود تاری واضحی در یک سمت کادر به احتمال خیلی زیاد لنز دارای مشکل مرکزگریزی است و نباید لنز را تهیه کنید.

. بررسی دقت اتوفوکوس:

این مورد یکی از موارد خیلی مهم در بررسی لنز است .برای این کار عکس گرفته شده در حالت خاموشی Fine Tune و فوکوس روی سوژه را باعکس گرفته شده در حالت Live View مقایسه کنید. در صورتی می توانید به لنز مورد نظراعتماد کنید که با دقت کافی فوکوس لنزانجام شده باشد و سوژه به اندازه کافی شارپ شده باشد ودر صورت کم بودن دقت فوکوس خرید لنز توصیه نمی شود مگر اینکه آن را به کنسول وصل و بطور دقیق خودتان تنظیم کنید.مثل لنزهای سری Art  سیگما و لنزهای نسل جدید تامرون

. وضوح لنز را بررسی کنید:

برای اینکه متوجه بشید لنزدرچه دیافراگم و فواصل کانونی ، دارای بدترین و بهترین عملکرد است حتما قبل ازخرید لنز، نقدهایی که برای آن نوشته شده را بررسی کنید. مثلا درزمان خرید یک لنز70-200mm f/2.8 که در یافراگمf/5.6  وتمامی فواصل کانونی دارای تصاویرخیلی واضح است ، بهتر است چند عکس روی همین دیافراگم و فواصل کانونی بگیرید تا با بررسی آن ها از وضوح کافی آن ها مطمئن شوید.جهت اطمینان ازعدم دریافت خطای فوکوسی از سیستم تشخیص فاز، یکبار هم از Live View برای فوکوس دقیق استفاده کنید. شما باید تفاوت های چشمگیری که در وضوح تصویر وجود دارد را درنظر بگیرید.

جمع بندی

در هنگام خرید لنز دست دوم جهت صرفه جویی در زمان و هزینه خود تا جایی که امکان دارد باید وسواس لازم را به خرج بدید. در بین تجهیزات دست دوم برای دوربین ، لنزهای دست دوم گزینه بسیار خوبی هستند. به شرطی که در هنگام خرید همه ی موارد بالا را بررسی کنید تا از خرید یک لنز خوب مطمئن شوید.

برای اطمینان از تهیه یه وسیله مطمئن می توانید در صورت نیاز به لنز دست دوم آن را از وب سایت سینا دوربین تهیه کنید. تمامی کالاهای دست دومی که در وب سایت سینا دوربین وجود دارد دارای 2 روز مهلت تست هستن و دارای امکان تعویض و یا پس گرفتن در صورت وجود هر گونه مشکل وجود دارد.همچنین درصورتیکه به هر دلیل قصد فروش لنز کارکرده و دست دوم خود را دارید می توانید با کارشناسان فروشگاه سینا دوربین تماس بگیرید تا با بهترین قیمت و شیوه ، لوازم خود را بفروش برسانید.