راهنمای گام به گام عکاسی لانگ اکسپوژر | سینا دوربین

آیا در تلاش برای گرفتن عکس‌های زیبا با عکاسی لانگ اکسپوژر هستید؟ آیا می‌خواهید اصول اولیه عکاسی لانگ اکسپوژر را بیاموزید؟ و از برخی صحنه‌های معمولی، به صورت حرفه‌ای عکاسی لانگ اکسپوژر انجام دهید؟ تکنیک‌های عکاسی لانگ اکسپوژر ممکن است دشوار به نظر برسد، اما واقعا اینطور نیستند. با کمی دانش و تمرین، می‌توانید شروع به دریافت نتایج خیره کننده‌ای شوید. در این مقاله نکاتی در رابطه با عکاسی لانگ اکسپوژر و فرآیند ساده و گام به گام برای آن را به شما ارائه خواهیم کرد. زمانی که کارتان تمام شد، خواهید دید که گرفتن عکس‌های رضایت‌بخش در اولین تلاش چقدر آسان است و متوجه می‌شوید که دفعه بعد اگر با یک فرصت عالی مواجه شدید، چه کاری انجام دهید. همراه ما باشید.

1.  مطالعه آب و هوا

عکاسی لانگ اکسپوژر بسته به آب و هوا ممکن است بالا و پایین شود. آسمان نیمه ابری اغلب برای عکاسی لانگ اکسپوژر بهترین است، اگرچه می‌توانید با افق‌های ابری نیز کار کنید. بهتر است از آسمان صاف سفید (یعنی ابرهای بدون بافت) اجتناب شود. به طور کلی، جلوه عکاسی لانگ اکسپوژر در این صحنه‌ها از بین می‌رود و در نهایت با یک عکس ضعیف مواجه خواهید شد.

2.  قبل عکاسی لانگ اکسپوژر از مکان بازدید کنید

 

عکاسی لانگ اکسپوژر

در عکاسی لانگ اکسپوژر، جهان کاملا متفاوت از آنچه با چشمان خود می‌بینید، به نظر می‌رسد. شما باید یک صحنه لانگ اکسپوژر را با ذهن خود ببینید و این زمان می‌برد. مطمئنا بیشتر از زمانی که برای عکس‌برداری از یک ترکیب بندی با سرعت شاتر سریع نیاز است. برای رسیدگی به این مشکل، توصیه می‌کنیم مکان را از قبل بررسی کنید. به هر عامل متحرکی که ممکن است با آن برخورد کنید فکر کنید، مانند ابرها، آب یا حتی پرندگان. سعی کنید نحوه حرکت آن‌ها را در روز عکاسی با لانگ اکسپوژر تعیین کنید (حتی ممکن است چند عکس آزمایشی با لانگ اکسپوژر بگیرید).

همچنین، از یک برنامه جهت برنامه ریزی عکس برای تعیین محل قرار گرفتن خورشید در طول عکس نهایی خود استفاده کنید، سپس اقداماتی را برای جلوگیری از قرار دادن آن در کادر انجام دهید. زیرا خورشید در سراسر آسمان حرکت می‌کند، بنابراین اگر آن را در ترکیب خود بگنجانید، در نهایت با یک رگه روشن از نور مواجه خواهید شد که معمولا در عکاسی لانگ اکسپوژر، عالی به نظر نمی‌رسد.

3.  پایه مناسب (از جمله سه پایه) را تنظیم کنید

در عکاسی لانگ اکسپوژر، می‌توانید از پایه استفاده کنید. شما به یک دوربین نیاز دارید حتی می‌توانید با استفاده از یک گوشی هوشمند نیز این عکاسی را انجام دهید. همچنین ممکن است بسته به شرایط نوری، به فیلتر نیاز داشته باشید. اما شما قطعا به سه پایه نیاز دارید. سه پایه، دوربین شما را در طول یک نوردهی پنج ثانیه، ده ثانیه یا حتی ده دقیقه ثابت نگه می‌دارد. بدون سه پایه، بدون توجه به قدرت تثبیت‌کننده تصویر درون بدنه دوربین، در نهایت با یک عکس تار مواجه خواهید شد.

پس ریسک از دست دادن را نداشته باشید. روی یک سه پایه با کیفیت سرمایه گذاری کنید، سه پایه‌ای که می‌تواند باد قابل توجهی را تحمل کند (مخصوصاً اگر در نزدیکی ساحل عکاسی کنید) و سالیان سال برای شما کارایی خواهد داشت. در این مرحله از فرآیند عکاسی، دوربین خود را روی سه پایه نصب کنید، سپس لوازم جانبی مربوطه را تنظیم کنید مانند نگهدارنده فیلتر (اگر می‌خواهید از فیلترهای کشویی استفاده کنید) و شاتر را فشار دهید.

4.  فوکوس را قفل کنید

 

عکاسی لانگ اکسپوژر

ترکیب خود را اصلاح کنید، سپس تمرکز کنید. به طور کلی، شما می‌خواهید کل عکس را از پیش زمینه تا پس زمینه واضح نگه دارید، بنابراین در فاصله‌ی هایپرفوکال (حدود یک سوم مسیر به داخل صحنه) تمرکز کنید. اگر برای تعیین محل تمرکز مشکل دارید، از یک ماشین حساب عمق میدان مانند PhotoPills استفاده کنید.

اگر از فوکوس دستی استفاده می‌کنید، ادامه دهید و حلقه فوکوس لنز را دقیقا در جایی که می‌خواهید، تنظیم کنید. اگر از فوکوس خودکار استفاده می‌کنید، نقطه فوکوس خودکار فعال خود را روی سوژه اصلی قرار دهید، دکمه شاتر را تا نیمه فشار دهید تا فوکوس را درگیر کنید، سپس لنز خود را از فوکوس خودکار به دستی تغییر دهید. به این ترتیب، حتی اگر به طور تصادفی دکمه شاتر را دوباره فشار دهید، فوکوس قفل خواهد ماند.

5.  نوردهی را تنظیم کنید

اکنون زمان آن است که تنظیمات ضروری دوربین خود را انتخاب کنید. ابتدا دوربین خود را روی حالت دستیM) ) یا حالت اولویت دیافراگمA/Av) ) و ISO خود را روی کمترین مقدار اصلی دوربین خود (تقریبا ISO 50، ISO 100 یا (ISO 200 قرار دهید. سپس دیافراگم را روی یک مقدار مناسب برای صحنه تنظیم کنید (برای مناظر، من بین f/8 و f/11 را پیشنهاد می‌کنم)، سرعت شاتر را بر اساس توصیه دوربین خود انتخاب کنید و یک عکس آزمایشی بگیرید.

هیستوگرام خود را بررسی کنید تا مشخص شود که نوردهی را ثابت کرده‌اید یا نه (به صفحه نمایش خود اعتماد نکنید، خیلی روشن است!). وقتی نوردهی صحیحی دریافت کردید، تست کامل می‌شود، بنابراین سرعت شاتر یا جبران نوردهی خود را تنظیم کنید، سپس به عکاسی ادامه دهید تا به نتیجه دلخواه برسید.

(نکته جانبی: درست است که هیچ نتیجه جهانی درستی روی هیستوگرام وجود ندارد، اما هیستوگرام‌هایی وجود دارند که به طور کلی نادرست هستند؛ یعنی هیستوگرام‌ها کاملا به سمت راست یا چپ منحرف شده‌اند که به ترتیب نشان دهنده نوردهی بیش از حد یا کم نوردهی است.)

پس از موفقیت آمیز بودن یک عکس آزمایشی، سرعت شاتری را که برای آن تصویر استفاده کرده‌اید، یادداشت کنید، سپس به مرحله بعدی بروید.

جهت خرید دوربین دست دوم کلیک کنید.

6.  فیلتر خود را اضافه کنید

اگر در تاریکی عکاسی می‌کنید و نیازی به نوردهی فوق‌العاده طولانی ندارید (مثلا با نوردهی در محدوده پنج ثانیه تا سی و یک ثانیه مشکلی ندارید)، می‌توانید از فیلتر استفاده نکنید، اما در حالت کل برای عکاسی لانگ اکسپوژر، استفاده از فیلتر ایده خوبی است. اگر فیلتر شما بسیار قوی باشد، نمی‌توانید از طریق منظره یاب یا نمای زنده ببینید. با این حال نگران نباشید، اگر تا این مرحله راهنما را دنبال کرده باشید، متوجه خواهید شد که تنظیمات را شرح داده‌ایم.

7.  به حالت Bulb بروید

 

عکاسی لانگ اکسپوژر

حالت Bulb به شما امکان می‌دهد محدودیت سرعت شاتر دوربین خود را کنار بگذارید، بنابراین اگر دوربین شما این گزینه را دارد، توصیه می‌کنم از آن استفاده کنید. اگر دوربین شما حالت Bulb ندارد، یا اگر فیلترتان تیره نیست و یا در نور شدید عکس می‌گیرید، ممکن است نیازی به انجام این تغییر نداشته باشید.

8.  سرعت شاتر مناسب را محاسبه کنید و عکاسی لانگ اکسپوژر بگیرید

در این مرحله تنها کاری که باید انجام دهید، تعیین سرعت شاتر کامل است که نیاز به یک محاسبه ساده دارد. سرعت شاتری را که از عکس آزمایشی که در مرحله 5 گرفتید، یادداشت کنید. اکنون باید سرعت شاتر را برای جبران تعداد توقف‌های انجام شده توسط فیلتر، تنظیم کنید. برای مثال، اگر عکس آزمایشی شما 1/15 ثانیه بود و از فیلتر 10 استاپ استفاده می‌کنید، باید سرعت شاتر را 10 استاپ کاهش دهید، برای سرعت شاتر تقریباً 60 ثانیه. (اگر از فیلتر استفاده نمی‌کنید، سرعت شاتر خود را صفر توقف می‌کنید.) همچنین، اجازه ندهید ریاضیات شما را بترساند. در اینترنت، می‌توانید به راحتی جداول تبدیل و برنامه‌هایی را برای گوشی هوشمند خود پیدا کنید که در چند لحظه تبدیل را انجام می‌دهند.

خواندن مطلب زیر پیشنهاد میشود:

دیافراگم دوربین چیست؟

9.  دوباره هیستوگرام را بررسی کنید

 

عکاسی لانگ اکسپوژر

پس از گرفتن عکس، هیستوگرام را به عنوان آخرین اقدام احتیاطی بررسی کنید. اگر هیستوگرام جدید تقریبا برابر با هیستوگرام عکس آزمایشی باشد، شما مأموریت خود را انجام داده‌اید. اما اگر هیستوگرام جدید بیش از حد به راست یا چپ جابه‌جا شد، عکس را دوباره تکرار کنید، اما سرعت شاتر را متناسب با آن تنظیم کنید.

کلام آخر

عکاسی لانگ اکسپوژر، یکی از جذاب‌ترین عکاسی‌های موجود است که فوق‌العاده زیبا و چشمگیر می‌باشد. اگر می‌خواهید به صورت لانگ اکسپوژر عکاسی کنید، می‌بایست برخی نکات را رعایت کنید تا بهترین و جذاب‌ترین عکس‌ها را بگیرید. در این مقاله اطلاعات و راهنمای گام به گام عکاسی لانگ اکسپوژر به صورت کامل برای شما شرح داده شد. با خواندن این مقاله شما برای گرفتن عکس لانگ اکسپوژر کاملا آماده خواهید شد.

 

سوالات متداول

  1. چه زمانی باید عکاسی لانگ اکسپوژر انجام داد؟

شما می‌توانید در هر زمانی، عکاسی لانگ اکسپوژر را به شرط داشتن تجهیزات مناسب انجام دهید. توصیه می‌کنم این عکاسی را در صبح زود یا اواخر شب شروع کنید. به این ترتیب، می‌توانید آنچه را که عکاسی می‌کنید ببینید، اما نور محدود اجازه می‌دهد تا نوردهی‌های طولانی‌مدت چشمگیری داشته باشید. به طور کلی، ساده‌ترین زمان برای عکاسی با نوردهی طولانی، هر لحظه‌ای است که نور محدود باشد.

  1. آیا می‌توان در نور روز، عکاسی لانگ اکسپوژر انجام داد؟

بله. با این حال، شما به یک فیلتر مناسب نیاز دارید. در غیر این صورت، تصاویر شما خیلی روشن خواهند شد.

  1. چرا در برخی مواقع عکس‌های لانگ اکسپوژر سفید هستند؟

اگر عکس‌های لانگ اکسپوژر شما سفید هستند، پس در حال نوردهی بیش از حد تصاویر خود هستید. برای جبران این مشکل باید سرعت شاتر را افزایش دهید، دیافراگم را باریک کنید یا ISO را رها کنید.

  1. منظور از لانگ اکسپوژر در عکاسی چیست؟

لانگ اکسپوژر به تکنیکی اطلاق می‌شود که در آن شاتر را برای مدت زمان غیرمعمولی باز نگه می‌دارید. بنابراین به جای ثبت یک تصویر در کسری از ثانیه، دکمه شاتر را فعال می‌کنید و اغلب برای چند دقیقه یا حتی ساعت‌ها منتظر می‌مانید تا نوردهی به پایان برسد.