لنز سونی
تفاوت لنز سونی FE و E که قبل از خرید باید بدانید!

دوربین‌های سونی به عنوان یکی از بهترین تولیدکنندگان بدون آینه در بازار، شهرت زیادی دارند. آن‌ها با فناوری دوربین خود بسیار نوآور هستند و این پیشرفت توسط لنزهای فوق العاده آن‌ها پشتیبانی می‌شود. دوربین‌های مدرن سونی نیز دارای بهترین سنسورهای دنیا هستند. دوربین‌های آن‌ها همیشه توسط کارشناسان به عنوان بهترین عملکرد فوکوس خودکار و منظره‌یاب بالاترین وضوح، فهرست شده‌اند که برای همه نوع عکاسی، فوق‌العاده می‌باشند. اگر دوربین سونی دارید یا در آینده نزدیک قصد دارید آن را دارید، به یک لنز خوب برای مطابقت با کیفیت تولید شده توسط سنسور و نرم افزار سونی نیاز دارید. آیا می‌دانید تفاوت لنز سونی Fe و E چیست؟ و کدام نوع را باید بخرید؟ با ما همراه باشید تا در رابطه با لنز سونی و تفاوت دو لنز Fe و E اطلاعاتی کسب کنید.

به چه نوع لنزی نیاز دارید؟

دو لنز سونی Fe و E، جزو جدیدترین لنزهای دوربین‌های سونی هستند. آن‌ها برای دوربین‌هایی طراحی شده‌اند که دارای E-mount باشند. لنزهای FE به طور خاص برای دوربین‌های فول فریم طراحی شده‌اند و لنزهای E برای دوربین‌های APS-C ساخته شده‌اند. لنز سونی FE را می‌توان در دوربین‌های فول فریم و APS-C استفاده کرد، اما لنزهای سونی E را فقط در دوربین‌های APS-C می‌توان استفاده کرد. در ادامه، آن‌ها را به صورت جزئی‌تری مورد بررسی قرار می‌دهیم.

E-Mount چیست؟

قبل از اختراع دوربین‌های بدون آینه، سونی از پایه A برای اتصال لنزها به دوربین‌های SLR و DSLR خود استفاده می‌کرد. Mount چیزی است که باعث می‌شود لنز و بدنه دوربین یکدیگر را تشخیص دهند. E-Mount برای مقابله با پیشرفت‌های تکنولوژیکی که با دوربین‌های فیلم‌برداری و دوربین‌های بدون آینه به وجود آمدند، ساخته شد. برای دوربین‌هایی که آینه یا منشور ندارند، فاصله فلنج کوتاه‌تری دارد. E-mount به سونی اجازه داد تا طیف وسیع‌تری از دوربین‌های کامپکت را توسعه دهد و در عین حال سازگاری با سنسورهای 35 میلی‌متری را حفظ کند.

دوربین فول فریم چیست؟

یک دوربین فول فریم دارای سنسور دیجیتالی است که اندازه آن برابر با اندازه فیلم 35 میلی متری سنتی است. سنسورهای فول فریم اغلب در دوربین‌های حرفه‌ای یافت می‌شوند. داشتن دوربین فول فریم شما را به سطح جدیدی از عکاسی می‌برد. دوربین فول فریم، میدان دید وسیع‌تری برای عکاسی از منظره و معماری، عملکرد بهتر در نور کم و جزئیات دقیق‌تر در عکس‌های شما ارائه می‌دهد. همچنین بوکه بهتری با دوربین فول فریم ایجاد خواهید کرد. از آن‌جایی که یک دوربین فول فریم از فواصل کانونی طولانی‌تری برای بدست آوردن فاصله کانونی مشابه دوربین APS-C استفاده می‌کند، در نهایت با عمق میدان کم مواجه می‌شوید که باعث می‌شود پس زمینه‌های نرم و تار با بوکه‌های زیبا پر شود.

دوربین APS-C چیست؟

سنسور در دوربین‌های APS-C کوچک‌تر از سنسورهای فول فریم است و اغلب در دوربین‌های دیجیتالی متوسط یافت می‌شود. اگر با استفاده از دوربین APS-C عکس می‌گیرید، سپس همان لنز را به یک دوربین فول فریم تغییر می‌دهید، در نهایت با یک تصویر زوم شده از دوربین APS-C و میدان دید وسیع‌تری در دوربین فول فریم مواجه خواهید داشت. این به این دلیل است که سنسور APS-C کوچک‌تر از سنسور دوربین فول فریم می‌باشد که بخشی از تصویر را از لنز برش می‌دهد.

تفاوت لنز سونی FE و E در چیست؟

لنز سونی

اگر دوربین فول فریم سونی E-mount دارید، فقط یک لنز FE بدون هیچ مشکلی روی آن کار می‌کند. لنزهای FE یک دایره تصویر به اندازه کافی بزرگ برای پوشش سنسورهای فول فریم ایجاد می‌کنند. FE”” مخفف لنزFull-frame E-mount” ” است. لنز E به این معنی است که برای سیستم E-mount سونی طراحی شده است. نوع لنز (FE یا E) روی خود لنز، مشخص شده است و به این اشاره دارد که آیا می‌توان از آن در یک سنسور فول فریم استفاده کرد یا اینکه بهترین عملکرد را با سنسور APS-C دارد.

شما می‌توانید از لنز FE در دوربین E-mount استفاده کنید که دارای سنسور APS-C است، زیرا تصویر از مرکز لنز به سادگی به اندازه APS-C بریده می‌شود. دایره تصویر لنز FE بزرگتر از سنسور APS-C است، بنابراین فقط از مرکز لنز برای ثبت تصویر استفاده می‌شود. این بدان معنی است که تصویر بزرگ‌تر به نظر می‌رسد زیرا به یک منطقه کوچکتر بریده شده است. ضریب برش در دوربین‌های سونیAPS-C 1.5 برابر است، بنابراین یک لنز FE 80 میلی متری به جای آن فاصله کانونی معادل 120 میلی متر خواهد داشت.

لنزهای E برای دوربین‌های فول فریم طراحی نشده‌اند. از نظر فنی، می‌توانید لنز E را روی یک دوربین فول فریم قرار دهید، زیرا لنزهای E و FE با E-mount مناسب هستند، اما به درستی کار نمی‌کند، زیرا دایره تصویر کوچکتر می‌شود و منجر به تیره شدن گوشه‌های تصویر می‌شود. یکی دیگر از تفاوت‌های عمده بین لنزهای E و FE قیمت آن است. لنزهای فول فریم FE بسیار گرانتر هستند. آن‌ها هزینه بیشتری دارند زیرا لنزهای FE از مواد با کیفیت بالاتر ساخته شده است و بیشتر لنزهای FE سونی در برابر آب و هوا آب بندی می‌شوند.

لنزهای FE بخشی از طیف حرفه‌ای لنزها محسوب می‌شوند و قیمت بالای آن‌ها نشان دهنده هزینه‌های اضافی تولید و استانداردهای باکیفیت تعیین شده توسط سونی است. لنزهای E به عنوان تجهیزات درجه یک مصرف کننده در نظر گرفته می‌شوند که بیشتر توسط ماشین‌ها مونتاژ می‌شوند. اپتیک‌های درجه بالا مورد استفاده در لنزهای FE قبل از انجام آزمایشات و بازرسی‌های زیادی با دست فشرده می‌شوند و شکل می‌گیرند، در حالی که لنزهای E سریع‌تر و از مواد ارزان‌تر ساخته می‌شوند.

لنزهای FE همچنین شامل عناصر لنز غیرکروی و فلوریت هستند که هزینه ساخت آن‌ها بیشتر از لنزهای استاندارد است و این لنزهای حرفه‌ای اغلب دارای پوشش‌های ویژه‌ای هستند که بازتاب داخلی را کاهش می‌دهد و شبح و شعله ور شدن را کاهش می‌دهد. سنسورهای کوچک‌تر در دوربین‌های APS-C فقط از قسمت مرکزی لنز استفاده می‌کنند، بنابراین سازندگان اغلب این لنزها را با دایره‌های تصویر کوچک‌تر می‌سازند، زیرا به هر حال از گوشه‌ها استفاده نمی‌شود. همه این‌ها به این معنی است که سونی می‌تواند هزینه و اندازه لنزهای E خود را کاهش دهد.

اگر قصد دارید لنز عکاسی سونی خریداری کنید، به دقت فکر کنید که چه سبکی از لنز را باید خریداری کنید. محدوده FE را در نظر بگیرید تا صرف نظر از اینکه در نهایت یک دوربین فول فریم یا APS-C دارید، بتوانید از آن لنزها استفاده کنید. خرید لنزهای Sony E به این معنی است که باید به دوربین APS-C بچسبید یا لنزهای خود را هنگام ارتقا به دوربین فول فریم بفروشید. یا اگر تصمیم دارید یک دوربین APS-C و فول فریم داشته باشید، می‌توانید از آن لنزهای FE بین هر دوی آن‌ها استفاده کنید.

خواندن مطلب زیر پیشنهاد میشود:

راهنمای جامع خرید دوربین های بدون آینه سونی

آیا می‌توان از لنزهای E-Mount سونی در دوربین‌های دیگر استفاده کرد؟

لنز سونی

لنزهای E-mount را فقط می‌توان در دوربین‌های سونی که پایه E-mount دارند، استفاده کرد. اما اگر آداپتوری بخرید که آن‌ها را برای دوربین‌های E-mount مناسب می‌کند، می‌توانید از لنزهای سایر سازندگان دوربین روی دوربین سونی استفاده کنید. بدون آداپتور مناسب، سایر لنزها روی پایه قرار نمی‌گیرند و کنتاکت‌های الکتریکی وصل نمی‌شوند، بنابراین دوربین و لنز نمی‌توانند اطلاعات فوکوس و نوردهی را ارسال کنند. در سیستم سونی، می‌توانید آداپتورهای نصب لنز را خریداری کنید که لنزهای A را برای دوربین‌های E-mount مناسب می‌کند. اگر لنزهایی از یک دوربین SLR قدیمی سونی دارید و می‌خواهید از آن‌ها در یک دوربین بدون آینه جدید سونی استفاده کنید، ایده‌آل است. عملکرد کامل لنز از جمله فوکوس خودکار را حفظ می‌کند.

جهت مشاهده لنز سیگما Sigma 85mm f/1.4 DG DN Art for Sony کلیک کنید.

بهترین لنز سونی کدام است؟

مبارزه بین لنزهای FE و E سونی واقعا یک جنگ نیست، زیرا آن‌ها دو سبک مختلف هستند که کار خاصی را برای یک دوربین خاص انجام می‌دهند. سونی انتخاب گسترده‌ای از بیش از بیست لنز اختصاصی FE را برای دوربین‌های فول فریم خود و بیش از ده‌ها لنز سونی E را برای فرمت APS-C ارائه می‌دهد. هر دوی این لنزها توسط شرکت Zeiss که پیشروان جهانی در زمینه اپتیک دقیق هستند، ساخته و طراحی شده‌اند. بنابراین عکس‌های فوق العاده‌ای از هر کدام دریافت خواهید کرد. هر دو از سیستم E-mount استفاده می‌کنند که این تنها شباهت آن‌ها است.

بیایید ابتدا به لنز FE نگاه کنیم. اگرچه لنز FE برای یک دوربین فول فریم طراحی شده است، اما در دوربین‌های APS-C به همان خوبی کار می‌کند، البته تا زمانی که از برش‌دادن تصویر ناراحت نباشید. لنزهای E برای دوربین‌های کوچکتر با سنسور برش APS-C طراحی شده‌اند. لنز سونی E برای مبتدیان عالی است؛ زیرا کوچک‌تر، سبک‌تر و مقرون به صرفه‌تر می‌باشد.

اگر بخواهید بین خرید لنز سونی FE یا E یکی را انتخاب کنید، اگر هزینه برای شما در اولویت قرار ندارد، لنز عکاسی سونی از نوع FE را انتخاب کنید. لنزهای FE برای حرفه‌ای‌ها ساخته شده‌اند، بنابراین ناهموارتر هستند، با مواد برتر ساخته می‌شوند و نتایج با کیفیت بالاتری ارائه می‌دهند. اگر یک دوربین APS-C دارید، می‌تواند به یک دوربین پشتیبان مناسب در رویدادهای مهم تبدیل شود، زیرا لنزهای FE شما به همان اندازه روی آن دستگاه حسگر برش کار می‌کنند.

کلام آخر

در این مقاله اطلاعاتی در رابطه با لنز سونی، تفاوت لنز سونی Fe و E، دوربین فول فریم، دوربین APS-C، بهترین لنز دوربین سونی و… شرح داده شد. همانطور که گفتیم، دو لنز سونی Fe و E، از جدیدترین لنزهای دوربین‌های سونی به حساب می‌آیند. آن‌ها برای دوربین‌هایی طراحی شده‌اند که دارای E-mount هستند. جالب است بدانید لنزهای FE به طور خاص برای دوربین‌های فول فریم طراحی شده‌اند و لنزهای E برای دوربین‌های APS-C ساخته شده‌اند. شما با توجه به نوع کارکرد و بودجه خود، می‌توانید بهترین لنز عکاسی سونی را از سایت سینا دوربین خریداری کنید.